Doorgaan naar artikel
Weekly Geek Top 5: De Leukste Mario Kart-banen
Danielle Rooijakkers
Danielle Rooijakkers
Profiel

De Weekly Geek Top 5 is een rubriek waarin elke week een blik wordt geworpen op een top 5 met een game-thema. Met vandaag in de hoofdrol een franchise die al een aardige tijd meegaat en waar ook al de nodige games van verschenen zijn: Mario Kart. We gaan namelijk kijken naar de vijf leukste banen die daarin te spelen zijn. Een erg moeilijke, want er is zoveel keuze en eigenlijk hebben alle banen wel hun charme. Maar het is toch gelukt. Jij hebt ongetwijfeld andere favoriete tracks, dus laat dat vooral even weten in een reactie.

Nummer 5

Tick-Tock Clock

Verschenen in: Mario Kart DS, Mario Kart 8

Het Tick-Tock Clock-circuit is de tweede track van de Star Cup in Mario Kart DS en de eerste track in de Lightning Cup uit Mario Kart 8. Zoals de naam al prijsgeeft, vindt deze race plaats in een klok, wat er gewoon erg gaaf uitziet. Sommige delen van deze baan hebben geen railing en je zult regelmatig de wijzers van de klok moeten ontwijken, wat het af en toe ook best lastig maakt om zonder kleerscheuren de finish te halen.

Nummer 4

Baby Park

Verschenen in: Mario Kart: Double Dash!!, Mario Kart DS, Mario Kart 8

Baby Park is de derde baan van de Mushroom Cup in Mario Kart: Double Dash!! En de laatste track in de Banana Cup van Mario Kart DS, daarnaast is deze baan ook te spelen in de downloadbare content van Mario Kart 8. Baby Park ziet eruit als een heel eenvoudige, ovale baan, maar eenmaal aan het racen blijkt het al snel één grote chaos te zijn, doordat je de baan zo snel en vaak overgaat en er uiteindelijk dus overal Power-Ups liggen. Als je heel snel bent, kun je bij deze baan zelfs de achterste speler nogmaals inhalen.

Nummer 3

Rainbow Road SNES

Verschenen in: Super Mario Kart, Mario Kart: Super Circuit, Mario Kart 7, Mario Kart 8

Elke Mario Kart-titel heeft de Rainbow Road als soort van bonusbaan die je vrijspeelt nadat je alle andere banen tot een goed einde hebt gebracht. Maar niet alle Rainbow Roads zijn hetzelfde. Eén van de coolste is wat dat betreft die uit SNES-versie van de game wel. Ik kan niet goed uitleggen waarom, om eerlijk te zijn, misschien omdat het zoveel nostalgische herinneringen heeft (en dan vergeet ik even alle frustraties als ik voor de zoveelste keer van de baan af viel). Na zijn verschijning als laatste track in de Special Cup in Super Mario Kart is de baan nog in drie andere Mario Kart-games verschenen.

Nummer 2

Wario’s Gold Mine

Verschenen in: Mario Kart Wii, Mario Kart 8

Wario’s Gold Mine heeft zijn eerste opwachting pas gemaakt op de Wii in Mario Kart Wii, hier was hij de laatste baan in de Flower Cup en in Mario Kart 8 is hij nog eens verschenen als eerste track in de Triforce Cup. Een redelijk pittige baan waar de railings op de meeste plekken ontbreken en die je als in een soort van rollercoaster door een goudmijn laat racen. Kijk wel uit voor de mijn-wagentjes, want die knallen je zonder pardon van de baan!

Nummer 1

DK Mountain

Verschenen in: Mario Kart: Double Dash!!, Mario Kart Wii

De DK Mountain-baan is gebaseerd op de omgevingen uit de Donkey Kong-games en laat je daardoor racen in de jungle. In Mario Kart: Double Dash!! Is het de laatste track van de Star Cup. Wat ik altijd zo gaaf vind aan dit level is hoe je richting een groot kanon racet en daardoor vervolgens afgeschoten wordt naar de top van de berg, daarna is het zaak om heelhuids en zo snel mogelijk beneden te komen. Bergafwaarts krijg je te maken met rotsblokken en een flinke afgrond waar je uit moet blijven.