U2 live in de Ziggo Dome (iNNOCENCE+eXPERIENCE Tour)

De heren uit Ierland zetten Amsterdam wederom op zijn kop. Een spectaculaire show waar jonkies nog een puntje aan kunnen zuigen. De oude rockers zijn het zeker nog niet verleerd en wij kijken alvast uit naar hun volgende tour.

We hebben er even op moeten wachten, maar naar zes jaar is ’s werelds grootste rockformatie terug om Amsterdam op zijn kop te zetten. Hoewel we al twee concerten achter de rug hebben zijn de mannen uit Ierland pas op de helft van hun totale Nederlandse optreden.

Toen aangekondigd werd dat U2 deze tour zou afwerken in kleinere locaties had ik gemengde gevoelens. Tijdens de U2360 tour in 2009 werd nogmaals duidelijk dat de Amsterdam ArenA een tempel is die behoort aan de voetbalgoden, niet aan gitaristen en drummers. De betonbak is simpelweg niet gebouwd voor muziekoptredens. Aan de andere kant, een band van het formaat U2 hoort in een zo groots mogelijke opzet gezien te worden en de capaciteit van de ArenA maakt het relatief eenvoudig om een kaartje te bemachtigen.

Een deel van deze angst werd werkelijkheid toen de online verkoop van start ging. In een mum van tijd waren de kaarten weg. Met veel pijn, moeite en gescheld naar het beeldscherm lukte het uiteindelijk toch nog om er eentje te bemachtigen. De maanden hierna stonden in het teken van hoop, hoop dat het prijzige toegangskaartje geen geldverspilling was geweest.

Deze week was het dan eindelijk zover. Helaas waren de reacties na de eerste ronde van het Ierse kwartet niet zo lovend als gehoopt. Het zal toch niet? Gelukkig was alle angst voor niks; het publiek wordt misschien wel steeds stoffiger, de heren van U2 zeker niet.

De avond begon met een knaller: The Miracle van het meest recente album Songs Of Innocence. Vervolgens werd het strijdplan snel duidelijk, het publiek hoefde niet door het volledige recente album heen te bijten om bij de oudere hits te komen. De setlist bestond uit goede mix van oud en nieuw materiaal, waardoor er enkel sterke nummers waren te horen. De manier waarop het podium werd ingezet en samensmolt met het gigantische scherm was tevens bijzonder indrukwekkend.

Hoewel de locatie kleiner is geworden, is de show des te groter. Het slimme gebruik van de ruimte zorgt dat het maximale uit de Ziggo Dome wordt gehaald. Het concert is zowel groots als intiem klein, zowel imponerend als vertrouwd en zowel iNNOCENT als eXPERIENCED. Dit thema kwam goed naar voren. Niet alleen doordat het laatste album, en daarmee een aanzienlijk deel van deze tour, teruggrijpt op de jeugd van de bandleden. De band bracht ook nummers van hun eerste twee albums, als I Will Follow en October, ten gehore. Hoewel de heren al meer dan 35 jaar in het vak zitten, zijn ze nog zeker niet versleten. Wij kijken dus alvast uit naar de volgende tour.