Doorgaan naar artikel
Redactie Uitgelicht: Final Fantasy X
Rutger Engel
Rutger Engel
Hoofdredacteur
Profiel

De redactie schrijft over vele verschillende onderwerpen en heeft bij alles wel een favoriet of meerdere favorieten. In Redactie Uitgelicht zoeken we wekelijks een product dat de redactie altijd goed is bijgebleven. Deze tweede week zal ik over Final Fantasy X vertellen.

Final Fantasy X was het eerste spel binnen de Final Fantasy-reeks dat verscheen voor de PlayStation 2 en daarom wilde Square Enix uitpakken. Dat is dan ook gebeurd. Het is de eerste game binnen de serie die volledig 3D was en de graphics bliezen de gamewereld weg in 2001.

Ook is het een van de eerste spellen waar echt veelvuldig en succesvol gebruik wordt gemaakt van stemacteurs. Zelfs voor de standaarden van de hedendaagse RPG(role-playing game) heeft het veel gesproken tekst. De gesproken tekst is ook geen kleine toevoeging, want het is één van de dingen die de wereld van Final Fantasy X doet leven. De mensen en dan voornamelijk de personages waarmee je speelt ontwikkelen allemaal hun eigen karakter en dit maakt het een bijzonder vermakelijk en interessant verhaal. Daarnaast zit de hele wereld van Spira, waar het spel zich afspeelt, ijzersterk in elkaar. Het is een levende, ademende wereld met verschillende culturen, religies, geschiedenissen en meningen. Door de wereld van Final Fantasy X  lopen voelt altijd als een plezier aan, omdat het, afgezien van alle monsters en magie, zo realistisch is.

Het is een verhaal dat je op meerdere vlakken aan kan spreken en dus kan iedereen er wel iets in vinden. Je hebt het verhaal van Yuna, die een pelgrimstocht moet voltooien om Sin, het kwaad dat mensen straft voor hun zonden, te verslaan. Dan heb je het onmogelijke liefdesverhaal dat een grote rol heeft en tot slot speelt er op de achtergrond nog zo veel in de wereld. Het spel houdt op waanzinnig sterke wijze georganiseerde religie een spiegel voor. (Daar kun je in dit interessante collumn van IGN meer over lezen.)

Dramatische scènes worden bijgestaan door de geweldige muziek van niemand minder dan Nobuo Uematsu, die zo tussen de grote namen van klassieke muziek zou mogen staan. Final Fantasy-spellen hebben altijd bekend gestaan om hun meesterlijke soundtracks en bij Final Fantasy X is dat niet anders.

Final Fantasy X

Dan hebben we het nog nieteens gehad over de gameplay. Het spel volgt het klassieke Japanse turn-based gevechtssysteem. Wat inhoud dat personages om beurten acties kunnen ondernemen, zoals aanvallen of het uitvoeren van een spreuk. Elk personage krijgt afzonderlijk ervaringspunten en kan zo levels omhoog gaan. Als iemand een level omhoog gaat, kan je hem een stap laten nemen in de Sphere Grid. De Sphere Grid is een gigantisch rooster met vakjes die iets geven wanneer je ze activeert, zoals bonus Strength of een nieuwe spreuk. Het klinkt misschien ingewikkeld, maar door dit systeem kun je op een hele simpele manier je personages trainen in de dingen die jij interssant vindt en dit is misschien wel één van de leukste dingen qua gameplay.

Final Fantasy X sphere grid

Een ijzersterk en complex verhaal, een prachtige fantasievolle doch realistische wereld en geweldige gameplay met graphics die vandaag de dag er nog prima uitzien, onder begeleiding van muziek van de hoogste plank . Dit zit allemaal in Final Fantasy X, een spel dat inmiddels al meer dan veertien jaar oud is. Inmiddels heeft het spel een HD Remaster gekregen voor de PS3, PS Vita en PS4, dus je hebt geen excuus om het spel niet te halen.