Super Mario Maker
Jeffry van Geel
Jeffry van Geel
Eigenaar / PR / Sales / Community-manager

Wat is een leuker verjaardagscadeau van Mario dan een game waarin je eigenlijk oneindig je fantasie de vrije loop kunt laten gaan om levels te bouwen. Omdat je daarin ook nog eens allerlei levels van anderen kunt spelen is Super Mario Maker het perfecte spel voor de fans van Mario.

Vandaag bestaat Super Mario Bros. precies dertig jaar en daarmee dus ook de eerste game waarin Mario het opnam tegen Bowser. Dat wordt dit jaar gevierd met een aantal speciale zaken die rond de verjaardag verschijnen, waaronder de game Super Mario Maker.

De naam van het spel verklapt eigenlijk precies wat het is. Voor het eerst krijgen gamers de gereedschappen die nodig zijn om zelf Mario-games te maken. Nintendo heeft met dank aan de touchscreen van de Wii U zichzelf een console gegeven die perfect is voor het maken van Mario-levels. Hoe makkelijk het is om een level aan te pakken en waar de grenzen van de mogelijkheden liggen kan niet beter omschreven worden dan in de trailer hieronder.

In het begin van Super Mario Maker krijg je niet alle mogelijkheden die je ziet in de trailer, maar door langer met het spel bezig te zijn en nieuwe levels te maken krijg je langzaam maar zeker meer voorwerpen en meer layouts. Uiteindelijk heb je beschikking over Super Mario Bros, Super Mario Bros. 3, Super Mario World en New Super Mario Bros. U. Binnen de verschillende spellen heb je vervolgens weer de keuze uit verschillende soorten levels. Denk aan bijvoorbeeld aan ondergronds of zelfs onder water.

Nintendo heeft er vervolgens voor gezorgd dat de de bouwers met slechts twee drukken op het scherm kunnen wisselen van levelsoort en van spel. Dit voelt niet alleen heel soepel, maar is ook nog eens heel leuk. Hierdoor krijg je keer op een ket het gevoel dat je een nieuw level van jezelf speelt, terwijl je slechts de layout hebt veranderd.

Super Mario Maker

Natuurlijk kun je niet alleen je eigen levels bouwen, maar je kunt deze ook spelen, delen en aanpassen. Vooral het delen gedeelte is bijzonder, want zo kun je niet alleen jouw level door anderen laten spelen, maar ook levels van andere spelen. Wanneer je dus bijvoorbeeld niet echt creatief bent, biedt Super Mario Maker je een bijna oneindig aantal levels van andere spelen die je kunt spelen en aanpassen naar je eigen wens zodat het eventueel nog leuker wordt.

Het feit dat je levels van anderen kunt spelen heeft ook een keerzijde. Er is geen echt verhaal in het spel en de voldoening van een einde heb je hier dan ook niet in. Gelukkig heeft Nintendo wel een lading uitdagingen toegevoegd die dit grotendeels compenseren.

Naast de game, krijg je sowieso een artbook bij het spel vol met ideeën voor je eigen levels. De echte verzamelaars krijgen echter nog een derde optie. Je kunt het spel ook kopen met een speciale Amiibo. Deze 30th Aniversary Mario is een echt verzamelitem voor alles liefhebbers.

Super Mario Maker

Amiibo kunnen echter ook echt iets in het spel. Alle tot nu toe verschenen Amiibo kunnen gebruikt worden voor een speciale paddenstoel. Door deze paddenstoel vervolgens te pakken verander je in een 8-bit versie van de Amiibo. Wat wij tot nu toe aan zelfgemaakte levels hebben gezien heeft dankzij de Amiibo al veel inspiratie gehad van de verschillende mogelijkheden. Zo zijn er bijvoorbeeld meer dan genoeg levels gebaseerd op Zelda, waarin je in begin in Link verandert.