Doorgaan naar artikel
Might & Magic: Heroes VII
Rutger Engel
Rutger Engel
Hoofdredacteur
Profiel

Conclusie

In essentie is Might & Magic: Heroes VII een prachtig spel, maar de uitvoering is teleurstellend. De diepgang van de veldslagen en van de economie, de sterke punten van het spel, ontbreekt en dingen zoals het verhaal en uitleg van de game zijn nauwelijks te vinden. Het is alsnog een vermakelijk avontuur, maar verwacht geen vuurwerk.

Heroes of Might & Magic, of zoals het inmiddels heet: Might & Magic: Heroes, veel  mensen zijn met de oude delen opgegroeid of hebben de reeks op zijn minst voorbij zien komen. Vroeger was het een van de grote namen, maar inmiddels is het niet veel meer dan een strategiespel met een bescheiden groep fanatieke volgers. Weet Might & Magic: Heroes VII de voormalige glorie te herstellen, of blijft het bij een vermakelijke titel met weinig bijzonders?

Might & Magic: Heroes is een turn-based strategy game, waarbij je een grote kaart moet veroveren. Dit doe je door je eigen stad te ontwikkelen en ten strijde te trekken. Veldslagen vinden plaats op een rooster met vierkanten, elk soort soldaat kan een bepaald aantal vierkanten per beurt bewegen en er staat een groot aantal verschillende troepen tot je beschikking. Een leuke toevoeging is dat je aan het begin van de campaign-modus uit verschillende soorten facties kunt kiezen om mee te spelen, die allemaal ook een andere speelstijl hebben. Dit is sterk, want niet iedereen heeft de behoefte om met het orderlijke mensenras te spelen en dat wordt dus ook niet meteen geforceerd, zoals bij veel spellen toch wel het geval is.

Helaas brengt dit ook meteen een nadeel met zich mee. Omdat elke factie aan bod moet komen, gaat het spel nooit echt dieper in op een ras en dat is erg jammer. Je wordt in een level gezet, je krijgt een paar zinnen tekst voorgeschoteld en dan moet je maar uitzoeken hoe je het aan moet pakken. Ik ben een voorstander van het idee dat niet elk spel een tutorial(een systeem dat je in het begin uitlegt hoe alles werkt) nodig heeft, of een verhaal nodig heeft dat je voorgekauwd wordt met filmpjes en dergelijke. Maar nu heb je voor je gevoel te weinig context en verhaal. Als je een vijandelijke stad inneemt of een held van de tegenstander uitschakelt, zou dat als een grootse prestatie ervaren moeten worden. Maar doordat je niet in het verhaal getrokken wordt, geef je weinig waarde aan deze dingen en dat is ronduit zonde.

Heroes VII city

Dat een spel je zelf dingen uit laat vogelen kan uitdagend zijn en het kan zeker een plus zijn, daarom houd ik ook zoveel van spellen zoals Bloodborne, Dark Souls en God of War, maar niet als je daardoor geen idee hebt van hoe goed of slecht je bezig bent. Bij Heroes VII krijg je oprecht het gevoel dat je een deel van het plezier mist, omdat je zoveel belangrijke informatie mist. Het voelt niet als een interessante uitdaging, maar als een incomplete ervaring. Was ik enorm slim bezig, of haalde ik missies alleen maar omdat het spel zo simpel is? Maakte ik gebruik van alle nuttige legers en economische opties, of heb ik een hele wereld aan belangrijke dingen nog nooit ontdekt? Een uitgebreide, optionele tutorial-missie zou dit allemaal grotendeels op kunnen lossen. Of begeleid de speler tijdens het eerste level door de missies in stukjes te hakken en advies te leveren. Je hebt als speler, op zijn minst in het begin, iets van houvast nodig, een meter om te zien of je wel goed bezig bent. Bij iets zoals God of War of Dark Souls zijn dat de monsters die je genadeloos afmaken als je fouten maakt, bij Heroes VII moet je maar gokken.

Heroes VII field

Het spel is er wel sterk op vooruit gegaan ten opzichte van het vorige deel. Alles is grafisch iets mooier en de gameplay is een stuk vloeiender. Het spel is al turn-based, dus als alle acties ook nog eens traag aan gaan voelen wordt het wel erg saai. Gelukkig is dit niet het geval. Je schakelt moeiteloos over tussen je leger en je stad, tussen het veld en gevechten. Gevechten zijn niet ongelooflijk ingewikkeld of tactisch, maar net genoeg zodat het interessant is. Veldslagen zijn er meer om je leger, dat je steeds uit blijft breiden, aan de slag te kunnen zien. Daar ligt ook het sterke punt van de game. Het uitbreiden van je leger en je stad is leuk en belonend. Als je eerst in je economie investeert, waardoor je later een sterker leger op kunt bouwen en dat leger vervolgens in actie kunt zien, is dat gaaf.

Helaas is het economische systeem niet uitgebreid genoeg om er echt van te kunnen genieten. Je komt voor de eerste keer het marktensysteem tegen, je gebruikt het een keertje en dan heb je het wel weer gezien. Veel meer is er niet aan en dat is jammer. De beslissingen die je kunt maken om je stad en leger te ontwikkelen zijn verreweg het meest interessante aspect van het spel, het is dus bijzonder jammer dat dit oppervlakkig blijft.

Heroes VII battlefield

Might & Magic: Heroes VII is een leuk spel. Het is fraai gepresenteerd, maar niet spectaculair. Gevechten zijn vermakelijk, maar geen tactische en uitdagende gebeurtenissen. De economische keuzes binnen het spel zijn het hoogtepunt, maar worden niet uitgediept. Een fan van de reeks zal blij zijn met dit vervolg. Iemand die de reeks altijd interessant vond maar het net te stroef vond spelen, doet er goed aan om dit deel een kans te geven. Mensen die echter nooit een reden hebben gezien om aan Might & Magic: Heroes te beginnen, zullen dat nu ook niet zien.