Tony Hawk’s Pro Skater 5
Johan van de Westerlo
Johan van de Westerlo
Techredactiemanager

Tony Hawk's Pro Skater 5 had een game moeten worden die nostalgische herinneringen zou moeten opwekken bij de gamers die de games vijftien jaar geleden ook speelde. In bepaalde zin is dit ook gelukt als je kijkt naar de speelwijze en het behalen van de opdrachten. Echter is de game grafisch er niet veel beter op geworden ondanks we nu vijftien jaar verder zijn. De slechte besturing, de ondermaatse graphics en de ontelbare fouten die in de game naar voren komen zorgt ervoor dat je snel bent uitgekeken op de game. De game is daardoor de prijs van gemiddeld 50,- euro zeker niet waard. Mocht je de game toch graag eens willen spelen kan je beter wachten tot hij in de grabbelbak ligt van je favoriete gamewinkel.

De beroemde skate legende Tony Hawk heeft inmiddels enkele games op zijn naam staan. Daar is zojuist een nieuwe aan toegevoegd. Tony Hawk’s Pro Skater 5 is het nieuwste deel in de serie.

In het begin van de serie waren de games enorm populair en zorgde ervoor dat gamers, of ze nu skateliefhebbers waren of niet, uren spendeerde aan de games. Ruimt vijftien jaar na de eerste game komt ontwikkelaar Rombodo, die na 2008 het stokje van Neversoft heeft overgenomen, met een nieuw deel in de serie, Tony Hawk’s Pro Skater 5. Met deze nieuwe titel wil Rombodo nieuw leven in de serie te blazen. De grote vraag is uiteraard of ze dit lukt en zal deze game net zo populair zijn als vijftien jaar geleden?

Voordat de game gestart kan worden wordt je verwezen naar de tutorial, welke raadzaam is om te volgen. Het beheersen van de juiste knoppen zijn cruciaal om de juiste acties uit te voeren alhoewel het niet altijd uit maakt welke actie je uitvoert. Eenmaal de tutorial te hebben afgerond kan het echte skaten beginnen. In het eerst beschikbare level kom je terecht in een loods waar enkele obstakels zijn geplaatst waarop je helemaal los kunt gaan. Om het level te voltooien zullen enkele opdrachten met succes moeten worden voltooid. Denk hierbij aan het vernietigen van drones door er tegenaan te springen. Dit dient overigens wel binnen een bepaalde tijd te gebeuren. Hoe sneller dit wordt gedaan hoe meer punten er worden verdient. Eenmaal bezig met de opdrachten zul je merken dat de ene vrij makkelijk te behalen is waarbij je bij de andere keer op keer opnieuw moet beginnen. Het wordt pas echt frustrerend wanneer je telkens nét wat punten te kort komt of dat je een paar seconde sneller moet zijn. Maar dit maakt zorgt er overigens wel voor dat je de opdracht opnieuw wilt proberen omdat je hem toch graag wilt halen. Helaas is dit ook het enige wat de game enigszins speelbaar maakt.

Tony Hawk's Pro Skater 5

Tijdens het spelen van Tony Hawk’s Pro Skater 5 zijn er steeds meer dingen waar je je aan gaat irriteren. Denk hierbij aan rare en onrealistische bewegingen wanneer je te dicht bij een obstakel komt. Daarnaast zijn er ook enorm veel fouten aanwezig in de game waardoor je regelmatig vast komt te zitten tussen bijvoorbeeld een schans en de muur. Of dat je tot aan je middel wegzakt op een half pipe. Bij een foute beweging of een botsing resulteert tot een flinke vliegpartij waarbij je aan de andere kant van de loods terecht komt. Helaas zorgen dergelijke fouten ervoor dat het spelen van de game er niet leuker op wordt en zal deze snel aan de kant worden gelegd. Daarnaast is de besturing alles behalve soepel te noemen. Zo kan bijvoorbeeld het vooruit skaten op drie verschillende manieren worden gedaan wat het direct minder overzichtelijk maakt voor de spelers.

Tony Hawk's Pro Skater 5

Tony Hawk’s Pro Skater 5 is ontwikkeld door Rombodo in samenwerking met Activision. De laatst genoemde is geen kleine studio en staat bekend om veel grote games waaronder Call of Duty. Hedendaagse grote ontwikkelstudio’s zijn in staat om games te ontwikkelen die er erg gelikt uit zien. De graphics zien er levensecht uit en bezorgen een extra dimensie in het spel dat het realistischer maakt. Helaas zijn de grafische aspecten in Tony Hawk’s Pro Skater 5 behoorlijk ondermaats. De omgeving ziet er behoorlijk blokkerig en soms zelfs cartoon-achtig uit. Ook de personages zien er niet fantastisch uit. Voor de echte fans die hier niets van aantrekken is er in ieder geval genoeg keuze in personages. Naast Tony Hawk en zijn zoon Riley zijn er nog verschillende beroemde skaters aanwezig waaronder Andrew Reynolds die in elke Tony Hawk-game heeft meegespeeld. Naast verschillende mannelijke personages zijn er nu ook vrouwelijke personages aanwezig. Bovendien kunnen de creatieve skaters onder ons hun eigen park bouwen in de modus ‘Create-a-Park’ om vervolgens de beste stunts uit te halen.