WRC 5

WRC 5 is een game die zich te snel op veel lastige dingen is gaan richten en de essentie uit het oog verloren lijkt te zijn. Voor een echte rally fan is het spel misschien een poging waard. Voor de rest zal het alleen maar tot teleurstelling leiden.

WRC 5, ofwel World Rally Championship 5, een racegame die gemaakt is voor de echte fans van rally. De grote vraag is, weet WRC 5 de wereld van de rally wel te verkopen?

Het korte antwoord is ‘nee’ en daar zijn helaas een hoop redenen voor. Het geheel van het spel voelt niet als een levende, ademende wereld. Nu hoeft dit opzich niet voor een racespel, zou je denken. Maar het wordt een ander verhaal wanneer het spel dit wel probeert uit te stralen. Zo zie je af en toe langs de kant een aantal mensen, die volledig willekeurig verspreid geplaatst lijken te zijn en de uitstraling hebben van een opblaaspop. Geen publiek is beter dan een publiek dat zo’n dode uitstraling heeft, dat stoort namelijk.

Dit helpt de wegen die er toch al niet bijzonder uit zien niet. Als je het puur over de grafische kwaliteit van de engine hebt, is het spel prima, maar wanneer je gaat kijken naar hoe de races eruitzien, is het geen schoonheid. De omgevingen en wegen voelen te standaard en eentonig, alsof ze geknipt en geplakt zijn omdat na zo’n vijf races de inspiratie wel op was. Vergelijk dit met een game zoals Forza Motorsport 6, waar grote circuits tot op de steen nauwkeurig nagebouwd zijn en waar de race volledig tot leven komt. Dan zorgt WRC 5 toch voor een teleurstellende ervaring.

In de auto zitten een coureur, dat ben jij, en een navigator. Die navigator hoor je de hele tijd aanwijzingen geven zoals “Straks een scherpe bocht naar links” of “Over 25 meter een afslag naar rechts.” Deze ratelt aan één stuk door op een robotachtige manier. Voor de duidelijkheid, dit is géén probleem. Het wordt alleen wel een probleem wanneer de makers van het spel hem willen neerzetten als iemand die realistisch op de situatie reageert, maar dat mislukt. Wanneer je bijvoorbeeld tegen een boom botst, zegt hij eentonig “Outch.” Dit is bijzonder onovertuigend en werkt alleen maar storend. Als je iets niet kan verkopen, biedt het dan ook niet te koop aan.

Misschien wel de grootste teleurstelling is dat het spel je bijna geen gevoel van competitie biedt, terwijl rally een zeer competitieve sport is. Weet dat je een race in tijdritten rijdt en dus geen tegenstander ziet. Na tien races nog niet één tegenstander gezien hebbende, verdwijnt het gevoel dat je überhaupt competitie hebt. Op je gemak rijd je een race uit en na afloop verschijnen er wat tijden en krijg je te zien hoeveelste plaats je geworden bent. Het boeit je niet want, tijdens de race merk je er helemaal niks van. Er zijn zoveel simpele manieren om de speler een gevoel van competitie te bieden, denk aan een tussentijd waarbij je ziet hoeveel langzamer of sneller je bent dan de nummer één. Racespellen zijn geweldig omdat je wilt vechten voor die éérste plaats, omdat je wilt vechten voor die snelste tijd. Dit ontbreekt volledig bij WRC 5.

WRC 5 snow

Een pluspuntje van het spel is dat de besturingen voor het racen prima aanvoelen. Het is niet zo spectaculair lekker zoals bij sommige andere racegames, maar het racen zelf werkt goed. Jammer dat het door andere aspecten van het spel niet de kans krijgt om zich verder te ontwikkelen.

Misschien dat een hele grote fan van de rally zich alsnog kan vermaken met het spel, omdat hij toch al zo in die wereld getrokken is. Voor de rest van ons doet het spel er helaas niks aan om te overtuigen. Het spel lijkt last te hebben van een identiteitscrisis, want het probeert iets te zijn wat het niet is. Als het alléén om de rally gaat en niets meer, focus je daar dan op en laat mensen langs de kant, reacties van de medepassagier en dergelijke achterwegen. Hiernaast ontbreekt het gevoel van competitie volledig, wat het laatste beetje plezier wat nog in het spel zat eruit haalt. Voor een eventuele WRC 6 zouden de makers goed moeten kijken naar wat voor game ze nou eigenlijk willen maken en zich daar volledig aan houden. Voor WRC 5 is het helaas te laat.