Guitar Hero Live
Jeffry van Geel
Jeffry van Geel
Eigenaar / PR / Sales / Community-manager

Guitar Hero Live doet wat er wordt verwacht van een game die jaren is weggeweest. Niet opnieuw hetzelfde bieden, maar innoveren op verschillende manieren. De belangrijkste verandering is een nieuwe gitaar, met natuurlijk wederom een sterke setlist.

Na vijf jaar afwezigheid is de Guitar Hero-franchise weer terug. Voor het eerst verschijnt er een game in de franchise voor de nieuwe generatie consoles en het is de tweede game in korte tijd van het genre. Na Rock Band 4, die onlangs al verscheen, is er nu ook Guitar Hero Live.

Guitar Hero Live

Guitar Hero Live is game waarmee Activision het concept van de game deels omgooit. Iedereen die ooit Rock Band of Guitar Hero heeft gespeeld kent de gitaar met de strum en de vijf gekleurde knoppen. In plaats van vijf knoppen zijn er vanaf nu zes knoppen. Deze zitten echter niet naast als keer, maar in twee rijen van drie onder elkaar. Hiermee wordt meer realisme aan de game toegevoegd, omdat er normaal ook meerdere snaren zijn.

Dit realisme zal bij veel spelers van het eerste uur niet altijd gelijk als positief worden ervaren. Zelfs de meest ervaren Guitar Hero-speler zal opnieuw moeten leren spelen. Meer dan ooit eerlijk voor iedere speler die nieuw is in de franchise. Als ervaren speler moet ik echter toegeven dat ik weinig moeite heb om er echt aan te wennen, mijn niveau lag echter niet op expert, maar op medium. Dat kan dan ook een hoop verklaren.

Guitar Hero Live

Wat naast de gameplay / game-ervaring het belangrijkste is, is de muziek. Zo belangrijk als dit onderdeel is, is het ook een kwestie van persoonlijke smaak. Voor mij is de lijst één van de besten ooit in een gitaar-game, maar dat kan voor iemand anders heel anders zijn. Je kunt de volledige lijst hier bekijken. Zeker is wel dat het een gevarieerde setlist is, met de focus op rock.

Wat in de laatste versies van Guitar Hero nog weleens stoorde, was dat het verhaal niet verplicht was. Veel mensen speelden het vervolgens niet, kwamen niet in aanraking met andere nummers dan die ze kenden en bleven hangen bij Quick Play. In Guitar Hero Live is dat anders. Het spelen van een verhaalmodus is verplicht en dat zorgt ervoor dat ook de nummers die op voorhand minder lijken aan bod komen.

Naast de gitaar is er nog één grote verandering in Guitar Hero Live te vinden. Het publiek heeft een grote rol gekregen. Wanneer je slecht speelt zal het publiek daadwerkelijk boos worden en ook je bandleden zullen op je afgeven. Dit brengt wederom meer realisme in het spel en dwingt je beter te spelen. Lukt dit niet dan ga je af als een baksteen.

Net als de vorige delen is ook Guitar Hero Live een echte investering. Voor ongeveer 120 euro heb je de game. Voor slechts 20 euro meer heb je echter een tweede gitaar erbij in de Double Pack. Een must have wanneer je graag met vrienden speelt.