Need for Speed
Johan van de Westerlo
Johan van de Westerlo
Techredactiemanager

Ghost Games heeft met de reboot van Need for Speed weer een goede game uit de franchise weten te ontwikkelen. Er is veel te doen in Ventura Bay en het gebruik van echte beelden en acteurs maakt het allemaal net wat realistischer. Helaas zijn er toch nog wat foutjes die weleens flink in je nadeel zouden kunnen werken. Daarnaast is het verplichte online zijn niet altijd even praktisch voor wie dat niet wil of kan.

De afgelopen jaren zijn er al heel wat delen ontwikkeld in de Need for Speed-franchise. Electronic Arts probeert in samenwerking met Ghost Games de serie na een jaar afwezigheid nieuw leven in te blazen met een reboot van Need for Speed.

Electronic Arts heeft samen met Ghost Games een reboot van Need for Speed ontwikkeld. De game heet daarom dan ook alleen Need for Speed zonder enige ondertitel als Underground, Rivals of Shift. In de eerdere delen uit de serie draaide het voornamelijk om het racen met dure snelle wagens en later vanaf Need for Speed: Underground kwam daar ook het tunen van auto’s bij voor zowel visueel als technisch voordeel tijdens je races. Veel fans zien de games Need for Speed Underground en Underground 2 als de meest favoriete delen uit de serie. Hierin konden “normale” auto’s worden omgetoverd tot uitgebouwde racewagens die zo uit een Fast and the Furious film zouden kunnen komen. Denk hierbij aan een andere spoiler, andere bumper, neonverlichting en een likje verf naar eigen keuze. Het geheel kon dan worden afgewerkt met diverse stickers. Dit concept is met latere delen verder uitgewerkt, maar het is nog nooit zo uitgebreid geweest als in deze nieuwe Need for Speed.

In Need for Speed wordt je meegenomen naar de donkere straten van Ventura Bay. Het racen vindt voornamelijk ’s nachts plaats wanneer de straatracers het meest actief zijn. In een straatrace ontsnap je ternauwernood aan de politie en je hebt de interesse gewekt van de hyperactieve Spike. Hij nodigt je uit op een feest waar je de overige bendeleden zult ontmoeten. Eenmaal aangekomen in de garage wanneer je enkele vrienden van Spike ontmoet te hebben kan je uit drie auto’s kiezen waarmee je de start naar de top maakt. Ghost Games heeft geen gebruik gemaakt van geanimeerde cutscenes, maar van echte acteurs en echte beelden. Dit ziet er goed en strak uit, al is het acteerwerk af en toe wel een beetje over de top. Alle filmpjes worden vanuit jouw ogen bekeken waardoor je echt contact maakt met de acteurs en het zorgt ervoor dat je echt betrokken raakt in het verhaal. Desondanks is het verhaal niet bijster sterk, maar het draait voornamelijk om het racen. Zo af en toe komt jou gepimpte wagen exact voor in de filmpjes en is hier niet van echt te onderscheiden. Al deze onderdelen zorgen ervoor dat je betrokken raakt in het spel.

need for speed

Elk personage uit de bende biedt specifieke races aan en bezorgt een eigen draai aan het verhaal. Van Spike ontvang je bijvoorbeeld opdrachten gebaseerd op snelheid zoals tijdritten. Manu richt zich meer op stijl, waarbij het driften een grote rol speelt. Amy geeft je opdrachten waarbij je onderdelen voor je auto kan vrijspelen. Bij Robyn draait alles volledig om je crew en Travis gaat het slechte pad om en geeft je opdrachten om uit handen van de politie te blijven. Hoewel de insteek goed is om bij elk personage een eigen verhaal te creëren is het niet helemaal merkbaar dat je daadwerkelijk verschillende verhaallijnen volgt. De opdrachten daarentegen zijn wel verschillend. Het grote voordeel van Need for Speed ten opzichte van eerdere delen is dat je in Need for Speed niet verplicht bent om elke opdracht uit te voeren. Ligt het driften je bijvoorbeeld niet, dan kan je deze links laten liggen en ga je verder met de rest. Je wordt hierdoor niet verplicht om uren bezig te zijn met races die je eigenlijk al niet wilt doen. Dit houdt meer plezier in het spel. Toch dien je sommige opdrachten wel te doen wanneer je extra geld of reputatie wilt voor de nieuwe onderdelen.

need for speed

Los van het verhaal draait het in de game maar om één ding en dat is racen. In Need for Speed zitten meer dan vijftig bolides waar je uit kunt kiezen, althans als je genoeg in-game geld hebt. Dit is te verdienen door missies en races te voltooien. Naast het geld wat je kan verdienen bouw je ook een reputatie op en krijg je RP-punten. Door deze punten stijg je naar een hoger niveau en speel je onder andere onderdelen vrij die je kan komen voor je auto. En dit zijn er behoorlijk wat. Je kan je auto op talloze manieren verbouwen zowel visueel als motorisch. Er zijn bijvoorbeeld meerdere soorten motoren, uitlaatsystemen, brandstofpompen, turbo’s, onderstellen, veringen en nog veel meer. Naast deze motorische onderdelen is er ook de mogelijkheid om je auto te verbouwen zodat hij er ook strak en snel uit ziet. Hoewel dit ook redelijk uitgebreid is had het wel wat meer mogen zijn. Zo zijn er van bepaalde auto’s heel veel verschillende opties mogelijk. Bijvoorbeeld meerdere soorten bumpers en spoilers. En bij andere auto’s kan je bijvoorbeeld maar één motorkap of bumper kiezen. Dit valt erg tegen wanneer je zuur verdiende in-game geld uitgeeft aan een nieuwe wagen. Je kan je vervolgens wel helemaal los laten gaan met de kleur lak en bestickering op je auto.

need for speed

Ventura Bay is een open wereld waarin jij bepaalt welke richting je op rijd. Het is geen enorm grote wereld, maar groot genoeg om lekker doorheen te scheuren. Hoewel Ventura Bay een flinke stad moet voorstellen leeft de stad niet. Het is er erg rustig en weinig te beleven op de weg. Nu kan dat zijn omdat je merendeels van de races in de nacht rijdt, maar toch mis je wel wat om je heen als je met 300 kilometer per uur over de snelweg scheurt. En toch zal het je weleens gebeuren dat je net op volle snelheid door een bocht drift en dat je dan net die ene auto raakt die midden op de weg rijd. Verder zijn er ook nog wat bugs die weleens vraagtekens oproepen. Zo komt het regelmatig voor dat je de ene keer net te dicht bij de muur komt, iets raakt en direct je auto volledig in puin rijdt. Waarbij je bij de andere keer een auto met volle snelheid frontaal raakt en dat je gewoon door kan rijden. Deze momenten zijn minder erg dan wanneer je voorop rijdt en je ineens wordt teruggeplaatst omdat je auto totall loss is. Hopelijk worden deze foutjes met patches opgelost.

need for speed

Naast dat er genoeg te doen is in Need for Speed kan je je ook vermaken met vrienden. De multiplayer functie zorgt ervoor dat je elke missie met één of meerdere vrienden kan spelen. Je rijdt met al je vrienden Ventura Bay en wanneer een van de spelers bij een missie aankomt kan deze met een simpele druk op de knop de rest van zijn online vrienden uitnodigen. Wanneer zij de uitnodiging accepteren worden zij naar het begin van de race getransporteerd en zo kan race je in een mum van tijd samen met je vrienden dezelfde race. Het enige nadeel hiervan is dat Need for Speed altijd online dient te zijn. Het offline spelen van het spel is er daarom dus ook niet bij.