Animal Crossing: Happy Home Designer
Danielle Rooijakkers
Danielle Rooijakkers

Animal Crossing: Happy Home Designer is niet wat ik er van verwacht had, het gaat erg snel eentonig aanvoelen en biedt weinig uitdaging. Het inrichten van huisjes is op zich een leuke bezigheid, met daarin wel de nodige variatie, maar niet als dat het énige is dat je kunt doen.

Toen ik ruim tien jaar geleden voor het eerst kennis maakte met Animal Crossing voor de GameCube, was ik eigenlijk meteen verliefd op de kleurrijke wereld, zijn schattige inwoners en de relaxte, leuke gameplay. Elke volgende Animal Crossing-titel heb ik enthousiast gespeeld en ik kon dan ook niet wachten tot Animal Crossing: Happy Home Designer voor de Nintendo 3DS verscheen. Weet deze spin-off van de originele serie mijn hart te smelten of the breken? Ik betrad het nieuwste Animal Crossing-dorp om daar achter te komen.

Waar andere Animal Crossing-games een soort van levenssimulaties in een schattig jasje zijn, pakt Animal Crossing: Happy Home Designer het anders aan. Je maakt geen deel uit van een levendige community waarin je vrij rond kunt bewegen, gezellig een praatje kunt maken met je buren of een visje of insect kunt vangen om geld te verdienen. Nee, in Animal Crossing: Happy Home Designer ben je, zoals de titel al prijsgeeft, een binnenhuisarchitect bij Nook’s Homes. Elke dag richt je een huis of winkel van een van de dorpsbewoners in naar de smaak van die bewoner en aan het einde van de dag… begint er weer een nieuwe dag waarin je een ander huis in kunt richten.

Nu is het inrichten van de huisjes erg uitgebreid en leuk uitgewerkt en dus ook best aardig om te doen, maar doordat dat ook echt het enige is dat je doet, zit er bar weinig variatie in de game en gaat het erg snel repetitief aanvoelen. Natuurlijk hebben je klanten allemaal zo hun eigen wensen voor hun droompaleisje en krijg je bijvoorbeeld de opdracht om een huis te maken met een tropisch paradijs-thema of een romantische inrichting. Dat is dan zo’n beetje de enige variatie die Animal Crossing: Happy Home Designer kent, als je je tenminste aan het thema houdt. Wanneer je je niet aan het gewenste thema houdt, is er namelijk helemaal niks aan de hand.

Sterker nog; al gooi je random een aantal meubels in een ruimte, dan nog zal de klant verrukt zijn van blijdschap om jouw mooie creatie en je prijzen om je talent. Het maakt dus eigenlijk niks uit wat je doet, je wordt niet beoordeeld of beloond voor de huizen die je inricht en er is dus ook geen maatstaaf voor hoe goed of slecht je het doet. En dat is erg jammer, want behalve dat de game repetitief is, biedt Animal Crossing: Happy Home Designer dus ook totaal geen uitdaging. De enige beloningen die je krijgt voor het inrichten van huizen, zijn nieuwe items die je weer in andere huizen kunt gebruiken.

ACHHH_FEAT

Ik vind het zo jammer, want ik had gewoon best hoge verwachtingen van deze game en keek er best naar uit om hem te spelen. Het huizen inrichten is een erg leuke bezigheid, zeker gezien de hoeveelheid keuzes die je hierin hebt, maar het ontbreekt Animal Crossing: Happy Home Designer gewoon echt aan variatie. Ik hoop wel dat ze deze vorm van huizen inrichten meenemen naar een eventuele volgende Animal Crossing-game, maar dan niet als hoofddoel.