Fallout 4
Danielle Rooijakkers
Danielle Rooijakkers

Fallout 4 is geweldig, de mogelijkheden en vrijheid die de game je biedt lijken oneindig en er valt zoveel te beleven dat het eigenlijk onmogelijk is om alles aan bod te laten komen in een review. Het beste advies dat ik je kan geven is: Spelen!

Zo’n zeven jaar hebben we er op moeten wachten, zeven jaar zijn er verstreken sinds het verschijnen van Fallout 3. Maar met een kleine tussenstop bij Fallout: New Vegas kunnen we dan nu eindelijk opnieuw de Wasteland verkennen in Fallout 4. Weet deze game de hoge verwachtingen van de fans waar te maken, of is het thuiskomen van een koude (nucleaire) kermis? Ik trok mijn Vault-pak aan en ging op onderzoek uit in de gigantische open wereld van Fallout 4.

We stappen het jaar 2077 binnen, waar jij en je gezinnetje een gelukkig leven leiden in Boston. De nucleaire oorlog is in volle gang, maar jullie zijn in ieder geval verzekerd van een plekje in Vault 111, waar je in geval van nood ondergronds gelukkig verder kunt leven met man- of vrouwlief en jullie baby’tje Shaun. Al snel blijkt dat geen overbodige luxe en terwijl de bommen jullie om de oren vliegen, haasten jullie je naar Vault 111, met het idee dat je daar veilig bent. Zonder al te veel prijs te geven van de verdere gebeurtenissen, sta je tweehonderd jaar later in je eentje weer buiten, in een vernietigd Boston.

Fallout 4 Dogmeat

Al snel blijkt hoe groot en uitgebreid Fallout 4 is en hoeveel vrijheid je hebt in het ontdekken van de gigantische, sfeervolle open wereld. Ook zul je merken dat er niet extreem veel veranderd is ten opzichte van Fallout 3, wat absoluut niet erg is, het verslavingsgehalte is namelijk ook nog steeds even groot. Nog steeds kun je door de gehele game keuzes maken die de manier van spelen beïnvloeden. Ga je door het leven als een heilige en help je mensen waar je kan, ben je een echte badass en ga je stelend en huichelend door de Wasteland, of kies je voor de middenweg? Het is helemaal aan jou en dat is erg cool.

Het verhaal in Fallout 4 is ook weer erg uitgebreid en uniek en kent naast de hoofdmissie ook vele zijmissies met elk weer hun eigen achterliggende verhaal en personages die je kunt leren kennen en soms zelfs kunt inzetten tijdens je avontuur. Een heel klein nadeel hierbij is dat het soms een beetje overweldigend aanvoelt en er zoveel gebeurt en zoveel te ontdekken valt dat je op bepaalde momenten door de bomen het bos niet meer ziet. Gelukkig heb je de beschikking over de welbekende Pip-Boy waarop je precies kunt zien welke missie je op dat moment aan het volbrengen bent en welke je nog open hebt staan, waardoor je makkelijker het overzicht kunt houden.

De Pip-Boy toont naast je missies ook je inventory, de wereldmap en je perks, waarvan je er maar liefst 275 hebt, welke ook allemaal nog per stuk te levelen zijn. Dit gaat door middel van S.P.E.C.I.A.L-levels. Deze zijn namelijk van belang voor het kiezen van je perks. Heb je bijvoorbeeld een hoog Endurance-level, dan zul je eerder voor een perk kunnen kiezen waardoor je langer kunt sprinten. En met een hoger Charisma-level heb je meer kans om mensen te manipuleren of ergens van te overtuigen. Is zakkenrollen en sloten kraken meer jouw ding, dan zul je het meest hebben aan Perception. En zo heeft dus elk S.P.E.C.I.A.L.-level zijn eigen perks om te ontwikkelen. Je kunt je personage dus echt tot in het kleinste detail aanpassen aan jouw voorkeuren.

Waar je ook heel erg veel vrijheid in hebt, is in het aanpassen van eigenlijk bijna alles. Alles wat je op je reis meeneemt is te gebruiken voor de grondstoffen waarmee je dingen aan kunt passen, verbeteren of op kunt bouwen. Vind je bijvoorbeeld een slof sigaretten, dan kun je deze verkopen voor bottlecaps, maar je kunt er ook de grondstoffen van gebruiken voor iets anders, zelfs wapens kun je omzetten naar grondstoffen in plaats van ze gewoon als wapen te gebruiken. Zo is zelfs het kleinste stukje ‘junk’ niet per se troep maar kan het net die grondstof bevatten die je nog nodig had voor de upgrade van je wapen.

Fallout 4 Commonwealth

En het gaat nog verder, want je krijgt zelfs je eigen dorp dat je helemaal naar eigen inzicht in kunt richten en waar je een veilige haven van kunt maken voor toekomstige inwoners. Een soort van apocalyptische The Sims zou je bijna kunnen zeggen. Je kunt hier net zoveel tijd in steken als je zelf wilt; zet een paar bedden neer, regel water, voedsel, stroom en bescherming en je hebt al een thuishaven, of bouw complete huizen, meubileer ze, kleed het allemaal leuk aan en maak er echt een gezellig dorpje van.

Alle verschillende onderdelen die hierboven aan bod gekomen zijn, zijn stuk voor stuk dingen waar je je uren en uren mee kunt vermaken. En het leuke is dat je helemaal zelf bepaald waar jij je tijd aan besteedt. Ga fanatiek voor de hoofdmissie of één van de vele zijmissies, dwaal uren rond in de Wasteland, ga op ontdekking in één van de vele verlaten gebieden, bouw je eigen dorpje vanaf de grond op of verdiep je in de vele perks. Fallout 4 is een game met oneindig veel mogelijkheden en gigantisch veel vrijheid, waarbij je je nooit zult vervelen, geen seconde.