Doorgaan naar artikel
Nominaties Loden Leeuw 2015 zijn bekend!
Josephina Bos
Josephina Bos
Profiel

Het moment van gerechtigheid is aangebroken: de Loden Leeuw staat weer op het punt om uitgereikt te worden! Na wederom een jaar van ontzettend vervelende reclames (met vooruit, hier en daar een juweeltje en een terechte Gouden Loeki Aller Tijden voor Rolo), zijn gisteren de nominaties bekend gemaakt.

Radar heeft de award in 2008 in het leven geroepen om het publiek de kans te geven zich uit te spreken over de tenenkrommende reclames die de revue passeren. De prijs wordt uitgereikt aan de Meest Irritante Reclame en de Meest Irritante BN’er in een Reclame. (On)gelukkige winnaars in het verleden waren onder andere HoyHoy.nl en de gebroeders Coronel in 2014, Bonprix, Zalando, en BN’ers Maarten van der Weijden en Patricia Paay.

Helaas lijkt de Loden Leeuw reclamemakers niet te ontmoedigen. Onder het mom van “hoe irritanter, hoe beter” lijken de reclames van tegenwoordig alleen maar meer bloed onder de nagels vandaan te halen. En hoe sterker dit effect, hoe beter de reclame bijblijft. De Loden Leeuw lijkt daarmee samen te vallen met het idee dat slechte publiciteit ook publiciteit is, met als gevolg dat we nog steeds kunnen genieten van de Coronelletjes in hun luidruchtige racewagentje. Tegelijkertijd zijn er ook in 2015 genoeg nieuwe verschrikkingen in de ether verschenen. De nominaties van dit jaar zijn:

Meest Irritante Reclame: 

TUI – Ontdek wat TUI met je doet

Specsavers – The Specs Effect

Simpel – Gerard Joling

Stella E-bike – 5 keer beter uit met Stella

Lactacyd – Is water alleen goed genoeg?

Meest Irritante BN’er in een Reclame:

Adelheid Roossen – Yarden Uitvaartorganisatie

Frank Lammers – Jumbo Supermarkt

Arie Boomsma – Holy Soda Frisdrank

Wilfred Genee en Johan Boskamp – Plus Supermarkt

Erik van der Hoff – VGZ Zorgverzekering

Men kan zich afvragen of deze marketingstrategie wel echt zijn vruchten afwerpt en of de gunfactor van deze bedrijven met dergelijke commercials niet de kop in wordt gedrukt. Maar gelukkig is de Loden Leeuw er om de reclamemakers erop te wijzen dat hun ergerlijke inspanningen in ieder geval niet door iedereen gewaardeerd worden!

De uitreiking van de Loden Leeuw 2015 vindt Maandag 14 December plaats om 20:30 tijdens de uitzending van Radar.