Carol
Feargal Agard
Feargal Agard

Carol, dat zich in de jaren 50' afspeelt, gaat over de welgestelde Carol Aird en de jonge onervaren Therese Belivet.Terwijl Therese Carol steeds beter leert kennen, groeit de liefde tussen beide vrouwen. Ze maken hun eerste kus mee en nog vele intieme momenten. Een boeiende, prachtige, klassieke, weerzinwekkende, dromerige en aandoenlijke film.

Carol, dat zich in de jaren 50′ afspeelt, gaat over de welgestelde Carol Aird (Cate Blanchett) en de jonge onervaren Therese Belivet (Rooney Mara). Carol woont samen met haar dochtertje Rindy (Kk Heim & Sadie Heim) en echtgenoot Harge Aird (Kyle Chandler) in één van de buitenwijken van New Jersey. In een speelgoedwinkel in New York ontmoet Carol de verkoopster Therese Belivet. Er is duidelijk een klik tussenbeide. Als Carol haar handschoenen in de winkel vergeet doet Therese haar best om die terug te geven aan de rechtmatige eigenaar, Carol. Dat lukt Therese en vanaf dien beginnen ze vaker met elkaar op te trekken. Terwijl Therese Carol steeds beter leert kennen, flirten ze en raken ze gaande weg steeds wat intiemer. Ook komt ze erachter dat de relatie tussen Carol en Harge op de klippen loopt. Ze gaan scheiden en ze vechten over de voogdij van hun dochtertje Rindy. Met kerst ontvlucht Carol samen met Therese de stad om een maandje rond te reizen. De liefde tussen beide vrouwen groeit. Ze maken hun eerste kus mee en nog vele intieme momenten. Terwijl Carol en Therese heerlijk van elkaars gezelschap genieten is Harge vastberaden om de volledige voogdij over Rindy te bemachtigen en alle geheimzinnigheid rond Carol en Therese bloot te leggen. Zal het Harge lukken ervoor te zorgen dat Carol haar dochter nooit meer ziet? Of zal de liefde tussen Carol en Therese overwinnen en eindigen ze met elkaar?

carol_26006338_st_3_s-high

Todd Haynes heeft weer een pracht staaltje werk geleverd. Carol is een romantische dramafilm. Een prachtige, klassieke, zachte, emotionele en dromerige film over twee vrouwen die op elkaar verliefd worden. Hoewel de film een soort van Far From Heaven (2002) gevoel opbrengt, staat deze film geheel op zichzelf.  Het verhaal vertoont twee contrasten tussen de wat oudere en ervaren dame, Carol, en een jongere en onervaren vrouw, Therese. Vaak vullen karakters van verschillende leeftijden elkaar aan. Het is uiterst interessant om een verhaal te zien over twee vrouwen die een relatie met elkaar hebben, dat komt niet vaak voor. Het komt vaker voor dat een film over twee romantisch betrokken mannen gaat dan vrouwen. In de jaren 50′ werd zo’n relatie geheim gehouden, vanwege het feit dat men in die tijd het als een psychologische ziekte beschouwde. De film is gebaseerd op het boek The Price of Salt (1952) geschreven door Patricia Highsmith. Het boek mag niet gebaseerd zijn op een waargebeurd verhaal, maar het voelt heel reëel en eigentijds aan. In de film komen er nog andere bekende acteurs voor, zoals Sarah Paulson, Jake Lacy, Cory Michael Smith, John Magaro, Carrie Brownstein, Ann Reskin, Kevin Crowley, Nik Pajic, Trent Rowland.

carol_26006338_st_9_s-high

De karakters die Cate Blanchett en Rooney Mara portretteren zijn fascinerend en diepgaand. Met name Carol, gespeeld door Blanchett. Carol is een elegante, verleidelijke, slimme en ervaren vrouw die dankzij haar sociale en extraverte vaardigheden een soort van beheerstheid en controle uitoefent en uitstraalt. Tegelijkertijd heeft ze een mooie en fragiele zijde die meer naar de voorgrond komt naarmate we haar leren kennen. Cate Blanchett heeft deze rol geweldig gespeeld, heel indrukwekkend. Therese is een mooie, zachte lieve en verlegen jonge vrouw die introvert kan overkomen en heel nieuw is in de vrouwenliefde. Rooney Mara heeft deze rol heel natuurlijk en geloofwaardig gespeeld. Er zijn vele momenten die herkenbaar zijn. Waardoor de film heel realistisch overkomt en de kijker doet meeleven.

carol_26006338_st_2_s-high

Todd Haynes heeft een exquise manier van regisseren. De cinematografie in Carol is pittoresk en heel klassiek. De beelden gaan gepaard met een mooie soundtrack, bestaande uit voortreffelijke en dromerige muziek. Haynes weet precies hoe hij het verhaal van een film moet overbrengen, om het juiste gevoel in de kijkers op te brengen. Al is iets raar, apart of anders. Al zou een kijker zich oncomfortabel of negatief over een scene voelen. Hij heeft alsnog zijn doel behaalt, want wat je ook voelt, men moet begrijpen dat het wellicht de bedoeling was om de kijker zo te laten voelen. Zijn oeuvre bestaat uit een reeks aan films die, op een goede manier, heel apart en vreemd kunnen zijn. Zoals films die over LGBTQ, ecologische en feministische onderwerpen gaan. Maar zijn films zijn vooral prachtig en diep en moedigen je aan na te denken om zijn films te ontcijferen.

Deze film is aan een wijd publiek aan te raden. Gewoonweg omdat het een mooie film is, en omdat het interessant voor een ieder kan zijn om eens een film te zien over twee vrouwen die een intieme relatie hebben. Als je nou van Todd Haynes films houdt, Arthouse, LGBTQ films of de jaren 50′ er is voor ieder wat wils. Iedereen zal zich kunnen vinden in deze mooie, weerzinwekkende, dromerige en aandoenlijke film.