Fat Princess Adventures

Fat Princess Adventures biedt voor de doorgewinterde gamers geen plezier voor langere tijd, maar voor kinderen en nieuwe gamers is dit een geweldige manier om voor het eerst kennis te maken met het RPG-genre.

In 2009 kwam Fat Princess uit en hoewel die game nooit een grote volging heeft gekregen, werd de game bijzonder gewaardeerd door de mensen die hem wel hadden geprobeerd. De game had namelijk verrassend diepgaande strategie-elementen. Nu komt Fun Bits Interactive met een nieuw deel: Fat Princess Adventures.

Ten eerste is alle strategie weggegooid, in plaats daarvan krijg je nu een soort hack & slash à la Gauntlet. Je loopt door gebieden en met twee knoppen hak je je een weg door honderden vijanden. Op zich is dit wel vermakelijk en zorgt, samen met het feit dat je bij elke checkpoint uit een ander beroep kan kiezen (Warrior, Engineer, Archer of Wizard), dat het spel een tijd fris blijft. Voor de wat serieuzere gamer wordt het echter toch al vrij snel saai en repetitief. De items die je vindt zijn niet interessant genoeg om ervoor door te blijven spelen.

De presentatie van het spel zit eigenlijk prima in elkaar. Het hele idee van een magisch snoepland is redelijk cliché, maar Fun Bits heeft er iets moois van gemaakt. Met een leuke visuele stijl en grappige personages kun je je best nog even vermaken. Helaas is het verhaal, waarbij je twee (dikke) prinsessen moet redden, niet baanbrekend.

Fat princess Adventures story

Het voltooien van quests en sidequests, het vinden van betere wapens en kiezen waar je je geld aan uitgeeft; voor veel kinderen en nieuwe gamers zijn dit niet vanzelfsprekende bezigheden en deze game biedt, voor een kleine prijs, een geweldige mogelijkheid om deze te leren. Dit is misschien wel één van de belangrijkste aspecten en alleen al daarom verdient het spel lof, het is niet eerlijk om het spel meteen af te schrijven. Voor de hardcore gamers is de kans echter klein dat Fat Princess Adventures voor langer dan zo’n twee à drie uur interessant zal blijven.