Doorgaan naar artikel
Street Fighter V
Rutger Engel
Rutger Engel
Hoofdredacteur
Profiel

Conclusie

Street Fighter V levert een ijzersterk nieuw deel in de geweldige fighting game-serie. Dingen zoals een paar onafgemaakte modes zijn jammer, maar verpesten de belevenis verder niet. Met nieuwe systemen en een interessante cast weet het spel niet alleen aantrekkelijker te zijn voor nieuwe spelers, maar ook de oude garde uit te dagen.

Al tientallen jaren staat Street Fighter bekend als heer en meester als het gaat om 2D fighting games. Na een aantal updates en uitbreidingen voor deel vier, is het nu tijd voor Street Fighter V.

Street Fighter V komt aanzetten met een (deels) nieuwe cast van 16 vechters en nieuwe vechtssystemen, waardoor het, op de essentie na, een volledig andere game is. Je speelt nog steeds het spel zoals je het grotendeels kent, maar systemen als ‘V-skill’ en ‘V-trigger’, samen met de nieuwe personages met nieuwe aanvallen, zorgen voor een hele andere speelervaring. De vechters lijken tot  zover goed gebalanceerd en hebben allemaal wel hun sterke en zwakke punten. Zo kan Dhalsim zijn tegenstanders op afstand houden, maar heeft moeite wanneer zijn tegenstander veel druk op hem zet, kan Laura juist vooral veel druk op de tegenstander zetten door dicht bij hem te blijven en is Ryu de gebalanceerde middenweg. Eigenlijk precies zoals je gewend bent van Street Fighter

Zoals uitgever Capcom meerdere malen heeft aangekondigd, is dit deel veel meer ‘back to basics’. Combo’s zijn niet ongelooflijk ingewikkeld (combo’s waarbij je één frame de tijd had om de ene beweging aan de andere te koppelen, zijn bijvoorbeeld uit het spel gehaald) waardoor het voor beginners makkelijker is om in te stappen. Maar makkelijker om in te stappen betekent niet per se dat het makkelijker is om Street Fighter volledig te beheersen. Op hoog niveau draait het spel hierdoor namelijk meer om het mentale aspect en moet je in veel gevallen beter nadenken voordat je zomaar iets doet. Hoe dit allemaal op het allerhoogste niveau uit zal spelen, zullen we de komende maanden moeten zien op de toernooien.

Street Fighter V gameplay

Visueel ziet het spel er prima uit, niets spectaculairs, maar wel een paar niveaus boven zijn voorganger en ook de soundtrack is eigenlijk precies zoals je verwacht van een Street Fighter-game. Alhoewel alle veranderingen erg welkom zijn en het spel natuurlijk draait om de multiplayer-gevechten, moet er wat gezegd worden over de gebreken daar omheen. Zowel de Story als Challenge mode zitten nog niet in het spel. Van de Story mode hebben we alleen wat intro’s van personages en ook de Shop is nog niet beschikbaar. Het valt allemaal wel mee, maar het is net een klein minpuntje voor de anders ijzersterke game.