Belgica
Rik Duesmann
Rik Duesmann
Redactiemanager Muziek

Met Belgica levert Felix van Groeningen geweldige cinematografie. Bijna alles klopt aan de film. Stef Aerts en Tom Vermier spelen op geweldige manier hun rollen als broers. Helaas mist de film een climax en wordt daardoor wat langdradig. Gelukkig is de soundtrack van Belgica sterk en komt de kroeg echt tot leven.

Belgica draait om de broers Jo (Stef Aerts) en Frank (Tom Vermier) die samen een kroeg openen in Gent. De kroeg krijgt steeds meer de vorm van de club, maar moet volgens hun een kroeg blijven. Met de groei van de kroeg komt de neergang van de broers. Belgica is een zelfverklaard oord van verderf en dat zul je weten ook.

Aan het begin is de kroeg Belgica nog alleen in handen van Jo. Een aftandse bar met overgelopen toiletten; Belgica is het café van de gewone man en daarom is iedereen welkom. Met de komst van broer Frank krijgt de kroeg een make-over. Hij is handig en lost de problemen zo op, niet lullen maar poetsen. Daarmee komt ook het plan om de kroeg verder uit te bereiden. Met een investering van Frank kan er verbouwd worden en een grote zaal aan de kroeg worden toegevoegd. Vanaf de opening van de zaal veranderd langzaam de sfeer in Belgica. Waar het aan het begin een groot bruincafé was met optredens van bands word het steeds meer een club met deejays. Vanaf daar begint de tweestrijd van broers met hun idealen. Belgica moet zijn vrije sfeer behouden, maar wel winstgevend blijven. De problemen zorgen ervoor dat ze keuzes moeten maken die ze liever niet doen. Het verhaal wordt op geweldige wijze gedragen door zowel het camerawerk als de soundtrack. Deze combinatie zorgt ervoor dat je op het ene moment midden in de feestende menigte zit en direct daarna in een heftige familie ruzie.

Zowel Stef Aerts als Tom Vermier zetten in Belgica een geweldige acteerprestaties neer. Zo goed dat je op sommige momenten het gevoel bespringt dat je echt naar het leven van twee kroegbazen kijkt. Dat de ruzies in een zwaar dialect zijn maakt het alleen maar geloofwaardiger. Wel is het even wennen dat je bij een Vlaamse film de ondertiteling moet lezen.

Dat de film twee uur duurt merk je wel. De problemen stapelen zich op zonder dat het echt spanning oplevert. Daarin tegen hebben erotische scenes maar een opbouw van maximaal dertig seconden. Waar de film uiteindelijk een climax mist kwam hij daar te snel. Het verhaal had dus wat spannender gekund. Maar zowel het camerawerk als de soundtrack zuigen je toch de kroeg in. Je zou door Belgica bijna zelf een café kopen. De film is zeker een aanrader.

De soundtrack die door Soulwax is gemaakt is ook als album uitgebracht en met 4 sterren beoordeeld door de Volkskrant. Elk nummer op het album is compleet anders en bestaat uit 15 fictieve bands die allemaal ook in de film terug komen.