The Legend of Zelda: Twilight Princess HD
Jeffry van Geel
Jeffry van Geel
Eigenaar / PR / Sales / Community-manager

The Legend of Zelda: Twilight Princess HD is precies dat wat de fans nodig hebben om het wachten op een echt nieuw deel nog even dragelijk te maken. De verbeterde graphics zijn een leuke toevoeging, maar vooral een nieuwe Amiibo en een nieuwe dungeon zorgen er samen met een sterk verhaal en goede gameplay voor dat het spel niet mag ontbreken in je collectie.

Vandaag is het eindelijk zover, The Legend of Zelda: Twilight Princess HD ligt in de winkels en wij hebben de game ondertussen uitgebreid kunnen spelen om jullie van een recensie te voorzien. Na het door velen als minder geacepteerde Windwaker voor de GameCube, greep Nintendo terug op vertrouwde technieken die ook in Ocarina of Time en Majora’s Mask waren gebruikt. Het spel werd vervolgens een groot succes.

The Legend of Zelda heeft de laatste jaren veel remakes gehad. Ocarina of Time en Majora’s Mask verschenen voor de Nintendo 3DS en Windwaker voor de Wii U. Daarmee ontbreekt eigenlijk nog maar één 3D-Zelda van voor de Wii en dat is dus The Legend of Zelda: Twilight Princess HD. Het spel begint in Ordon Villiage, wanneer het dorp wordt overvallen door monsters en kinderen worden ontvoerd. Als moedige jongen besluit Link op onderzoek uit te gaan, maar al snel wordt hij een donkere wereld ingetrokken door een mysterieuze arm.

Wanneer Link ontwaakt, ontdekt hij opgesloten te zijn in het lichaam van een wolf. Alhoewel in eerste instantie voor hem niet duidelijk is waarom hij deze vorm heeft aangenomen, blijkt al snel dat hij de enige is die door deze nieuwe donkere wereld kan bewegen. Met behulp van Midna, een goedaardig wezen dat in de donkere wereld woont, ontsnapt hij uit de gevangenis waar hij gevangen is en gaat hij op avontuur uit om de wereld te ontdoen van de duistere krachten.

Wolf Link is direct de eerste vernieuwing die Nintendo in het spel heeft aangebracht. In Majora’s Mask kregen spelers al de mogelijkheid om andere vormen aan te nemen en The Legend of Zelda: Twilight Princess HD gaat hiermee verder. Het grote verschil is echter dat Link, omdat hij nu een dier is, volledig andere gameplay en besturing krijgt dan voorheen. Vooral de manier van vechten is hierdoor anders en Link krijgt de mogelijkheid om combo’s uit te voeren, zoals je kunt zien in de onderstaande trailer:

In de basis is het spel verder net als iedere klassieke Zelda-game. Je gaat als Link op ontdekkingsreis in een grote wereld vol monsters en kerkers en op je pad tref je een aantal keer verrassende en verfrissende puzzels die je moet oplossen om verder te komen. We nemen het het spel een gebrek aan enorme vernieuwing natuurlijk niet kwalijk, aangezien het om een remake gaat.

The Legend of Zelda: Twilight Princess HD wordt vooral gekenmerkt door een aantal verbeteringen in vergelijking met het origineel. Zo zijn de graphics natuurlijk opgepoetst, iets wat zeker niet verkeerd uitpakt. Er is Amiibo-functionaliteit aan het spel toegevoegd, waardoor de beeldjes waarvoor je gemiddeld vijftien euro per stuk betaalt eindelijk meer nut krijgen. En er is een echt nieuw stuk aan het spel toegevoegd: door middel van de Wolf Link Amiibo kun je een extra tempel openen vol met uitdagingen. Voltooi je deze, dan krijg je een extra item dat zeker van pas komt.

Al met al valt te concluderen dat The Legend of Zelda: Twilight Princess HD een game biedt die iedere fan van de reeks (en daar zijn er tientallen miljoenen van) tientallen uren aan speelplezier geeft. Daarnaast is natuurlijk de Wolf Link Amiibo een must have voor iedere verzamelaar.