Tom Clancy’s The Division
Johan van de Westerlo
Johan van de Westerlo
Techredactiemanager

Ubisoft heeft uitstekend werk geleverd met Tom Clancy's The Division. De volledige game weet je naar zich toe te trekken omdat het zo dicht bij de waarheid kan liggen. In de wereld zoals wij die kennen zou evengoed een virus kunnen uitbreken. De stad is erg groot en naar eigen keuze te verkennen. De aanwezigheid van de Dark Zone maakt het helemaal af. In deze gebieden waar het virus heerst merk je pas echt dat je alles moet doen om te overleven en dat niemand te vertrouwen is. Wanneer je ervoor kiest om samen te werken, kan dit evengoed je dood betekenen. Toch is samenwerken vaak de betere keuze. Één ding is zeker, er zullen vele uren worden doorgebracht in het kille, koude New York.

New York zoals wij het kennen is niet meer. De mensheid wordt geteisterd door een virus dat via een middel wordt verspreidt dat iedereen gebruikt, geld! Tijdens “Black Friday”, de dag waarop iedereen erop uittrekt om hun inkopen te doen voor de feestdagen, raken er geldbiljetten in omloop die zijn besmet met het virus. Het geld gaat in een mum van tijd van de ene naar de andere portefeuille en besmet hiermee vrijwel iedereen die ermee in aanraking komt. Het virus verspreidt zich erg snel en brengt flinke chaos met zich mee. Al gauw verkeerd de stad in flinke paniek en vrijwel alle faciliteiten komen plat te liggen. Mensen doen er alles aan om zichzelf te redden en dit loopt al vrij vlug uit de hand. Om weer orde te krijgen in de stad en de mensheid te redden, wordt “The Strategic Homeland Division”, oftewel The Division, in werking gesteld.

Zelf ben je één van de teamleden en ga je alleen of gezamenlijk missies voltooien die door de gehele stad zijn verspreid. Bij het beginpunt van een missie kan worden gekozen om dit alleen of met andere spelers in een team te doorlopen. Het samenstellen van een team gebeurt zonder dat je eerst in een lobby terechtkomt om andere spelers te zoeken. Alles gebeurt in-game; er wordt gelijk naar medespelers gezocht zonder dat je het spelt hoeft te verlaten, wat erg tof is. Wat opvalt is dat je tijdens de missies vrij tactisch te werk moet gaan. Dit betekent sluipen, verschuilen en schieten. Het wordt al gauw duidelijk dat je niet zomaar stil kan staan in het midden van de straat, want je zal geheid neergeschoten worden. De hele omgeving is bezaaid met objecten waarachter je kan verschuilen. Denk hierbij aan kisten, barricades, auto’s en nog veel meer. Met een druk op de knop zal je personage dekking nemen en kan je van deze positie bewegen en je vijand onder vuur nemen.

Wanneer je rondkijkt zie je al gauw dat er andere potentiële schuilplaatsen zijn die mogelijk meer of betere opties bieden om je missie te behalen. Het verplaatsen naar een andere schuilplaats gaat erg soepel en gemakkelijk. Wanneer je de opdracht geeft middels je controller zal je personage al dekkend voor geweerschoten versnellen naar de gekozen plek gaan. Wat echter wel jammer is, is dat er geen ‘melee’ gevechten zijn. Je dient tegenstanders echt alleen neer te knallen met geweren of explosieven. Het toevoegen van bijvoorbeeld een mes waarmee je vijanden uitschakelt, zou voor wat afwisseling zorgen.

The Division

Wanneer je niet op missie bent, kan je de hoofdbasis bezoeken. Dit is een noodhospitaal waar je terecht kan om enkele zaken te verbeteren. Zo zijn er drie vertakkingen, namelijk beveiliging, medisch en technisch. Deze afdelingen zijn te verbeteren zodat je in combinatie met je ‘perks’ en ’talents’ een bepaalde richting op kan gaan met je personage. Denk hierbij aan de beschikbaarheid van een schild, waardoor jouw personage meer als tank fungeert die de aandacht trekt en wat klappen kan opvangen, zodat je teamleden ondertussen de vijand uitschakelen. Het samenspelen met teamleden zorgt ervoor dat alles soepel verloopt en het zal ook makkelijker worden om je doel te halen.

Er zijn enkele missies die zich in een ‘dark zone’ bevinden. De dark zone is een grote PvP (player versus player) wereld waarin het virus heerst. Wanneer je een dark zone betreedt, stap je eigenlijk van de campaign-modus af en kom je in een “nieuwe omgeving”. Deze overloop gaat erg snel en soepel. Zonder dat je er last van hebt, bevind je je in de dark zone met andere medespelers van jouw kaliber. Hier is dus geen sprake van tegenstanders die vele malen sterker zijn omdat ze al langer spelen.

The Division

Deze dark zone is waar je moet zijn voor de echt sterke wapens en uitrusting. Al gauw wordt duidelijk dat wanneer je alleen werkt het erg lastig is en dat één of meerdere compagnons geen overbodige luxe is. Gezamenlijk ga je op zoek naar kisten waarin “loot” verstopt zit. Deze loot dient veiliggesteld te worden, wat een kwetsbaar moment is. Andere teams willen deze kist ook graag in hun bezit hebben en zullen er alles aan doen om het van je af te pakken. Elke tegenspeler die je tegenkomt kan met je bevriend raken, maar kan ook kwade bedoelingen hebben en je zomaar neerschieten. Wanneer één van je teamleden zich bedenkt en de loot voor zichzelf wil hebben door de overige teamleden neer te schieten, zal hij of zij worden gemarkeerd als slechterik en krijgt vervolgens een geldsom op zijn hoofd. Dit is uiteraard een uitnodiging voor andere tegenspelers omdat ze hiermee wat bij kunnen verdienen. Wanneer het de speler lukt om een bepaalde tijd te overleven, zal hij deze geldsom echter houden. Dit is een leuk concept en zorgt voor spannende momenten. Vooral wanneer je zelf wordt opgejaagd.

The Division

Wat gameplay betreft zit The Division prima in elkaar. De besturing is in het begin wat wennen omdat het voornamelijk schuilen, bewegen en schieten is. Het bewegen tijdens het schuilen wil nog weleens verkeerd uitpakken. Zo zal het regelmatig voorkomen dat je om het hoekje van een betonblok loopt en zo open staat voor je vijand. Er zijn veel objecten om achter te schuilen, maar je moet wel gericht op je doel afgaan omdat anders de verkeerde gekozen wordt. Er is ook een duidelijk verschil in je wapenarsenaal. Zo heeft de ene een grotere terugslag dan de andere, maar doet wel meer schade, een ander wapen heeft weer een verder bereik. Alles wordt middels het RPG-element doorgevoerd. Dit houdt in dat je gaandeweg verschillende onderdelen vindt zoals een vest, handschoenen, broek, wapens en nog veel meer. De gevonden voorwerpen kunnen worden vergeleken met elkaar en je kiest uit wat het beste is en wat past bij jouw wensen. Tevens kunnen wapens ook worden uitgebreid met onder andere een vizier, demper, groter magazijn en nog vele andere onderdelen.

The Division

Ubisoft heeft tevens goed werk geleverd als we kijken naar het grafische gedeelte. De volledige stad is prachtig weergegeven, ondanks dat de stad zoveel heeft geleden onder alle chaos. Toch brengt deze chaos duidelijk over dat er ook echt iets aan de hand is. De overvolle stad New York is veranderd tot een uitgestorven en besneeuwd gebied. Alles wat je tegenkomt is tot in detail verwerkt, zoals de kogelgaten die in de autoruiten verschijnen wanneer je erop schiet.

Ubisoft heeft het gebruik van de kaart leuk verwerkt, op een holografische manier komt de kaart tevoorschijn waarin jijzelf staat afgebeeld. De hele stad is te zien, evenals de missies en alle andere onderdelen. Dit staat niet saai in een hoek gepropt, maar zweeft langs je personage, wat er overigens wel cool uit ziet.  Er had overigens wel wat meer mogen gebeuren tijdens de gevechten. Wanneer je de vijand onder vuur neemt zie je bij elk schot het aantal schadepunten ronddansen. Dit wordt vaker gebruikt bij RPG-games, maar het had wellicht meer spanning met zich meegebracht als er ook wat bloed uit zou spatten.

The Division