Batman V Superman: Dawn of Justice

De confrontatie tussen de twee meest iconische superhelden begint sterk. Geforceerde verwijzingen en een rommelig geheel laten het niveau helaas gestaag dalen.

Batman V Superman: Dawn of Justice is nu te koop op Blu-ray, 3D Blu-ray en DVD.

Terwijl het Marvel-filmuniversum al een aantal jaar vele bezoekers trekt is tegenhanger DC vooralsnog achtergebleven. Man of Steel gaf in 2012 al het startschot maar met Batman V Superman: Dawn of Justice is de achtervolging nu eindelijk echt ingezet. Regisseur Zack Snyder zet met deze titanenstrijd direct het zware geschut in. Zo zien we Wonder Woman voor het eerst in een film, alsmede een voorbode op het aankomende Justice League.

De gebeurtenissen in Man of Steel hebben de wereldbevolking verdeeld achtergelaten. Sommige mensen verafgoden de ‘verlosser’ Superman/Clark Kent (Henry Cavill), terwijl anderen wijzen op de vele levens die zijn gevecht met Generaal Zod heeft gekost. Een van deze sceptici is Bruce Wayne/Batman (Ben Affleck), die het als zijn plicht ziet om Superman uit te schakelen. De machtsbeluste Lex Luthor (Jesse Eisenberg) maakt maar al te graag misbruik van deze situatie.

Het begin van Batman V Superman is sterk, maar regisseur Zack Snyder weet dit niveau niet vol te houden. Wie de luchtigheid van een Avengers-film verwacht is bij Batman V Superman aan het verkeerde adres; er is duidelijk gekozen voor een andere toon. De film is vooral een stuk serieuzer, gelaagd met ideeën over theologie en politiek. Hiermee wordt een goed beeld geschetst van hoe de echte wereld op de aanwezigheid van ‘supermensen’ zou reageren. De openingsscène is het hoogtepunt; een indrukwekkende weergave van Bruce Wayne’s ervaringen tijdens het slotgevecht van Man of Steel.

Natuurlijk zijn de meeste ogen gericht op de prestatie van Ben Affleck. De acteur annex regisseur kon aanvankelijk op veel kritiek rekenen, maar bewijst velen ongelijk met zijn invulling van de rol. Batman vormt de belangrijkste focus en is het meest ontwikkelde personage, maar ook de andere acteurs stellen niet teleur. De manier waarop Amy Adams meer weet te maken van haar beperkte rol is bewonderenswaardig. Jesse Eisenberg geeft een nieuwe draai aan Lex Luthor en doet denken aan een psychopathische Mark Zuckerberg, op een goede manier. Het is vooral jammer dat de film tijd tekort komt om Luthor goed uit te diepen, zoals met Zod in Man of Steel wel was gedaan.

Helaas neemt de film iets te veel hooi op zijn vork. Batman V Superman: Dawn of Justice blinkt vooral uit in het eerste aspect van de titel. Hoewel alles redelijk is verwoven voelen de verwijzingen naar aankomende DC-films vaak geforceerd en rommelig. Zo komt Wonder Womans alter ego Diana Prince (Gal Gadot) vaak voorbij, maar heeft weinig invloed op het plot. Gadot lijkt haar rol goed te spelen, al heeft ze opvallend weinig dialogen. De Dawn of Justice geeft hoop voor de toekomst, maar het is jammer dat de iconische tweestrijd Batman V Superman hieronder te lijden heeft.