In the Heart of the Sea

Een interessante vertelling van het waargebeurde verhaal achter de legende van Moby Dick. Het begin is wat langzaam en het kleurenpalet gaat op den duur wat vervelen, maar toch is In the Heart of the Sea zeker geen slechte film.

In the Heart of the Sea is nu te koop op Blu-Ray en DVD.

Moby Dick is een van de bekendste boeken; iedereen heeft wel eens gehoord over het verhaal met de gigantische walvis. Wat niet iedereen weet, is dat het verhaal is gebaseerd op waargebeurde feiten. In the Heart of the Sea richt zich op het verhaal achter de legende, de onfortuinlijke reis van de Essex zoals beschreven in het gelijknamige boek van Nathaniel Philbrick. Voor fans van de Marvel-films heeft de film nog iets bijzonders te bieden; nog voor Captain America: Civil War delen Spider-Man (Tom Holland) en Thor (Chris Hemsworth) hier alvast het scherm.

In The Heart of the sea

In 1819 vertrekt de Essex vanuit Nantucket op jacht naar walvisolie. Aan boord zijn kapitein George Pollard (Benjamin Walker), eerste stuurman Owen Chase (Chris Hemsworth) en een bemanning bestaande uit onder andere Tom Nickerson (Tom Holland), Matthew Joy (Cillian Murphy) en Henry Coffin (Frank Dillane). De reis begint voorspoedig, maar al snel moet de bemanning verder en verder varen in de zoektocht naar walvissen. In de winter van 1820 slaat het noodlot toe: een gigantische witte walvis ramt de Essex meerdere malen. De walvisvaarders zullen alles op alles moeten zetten om ooit nog hun thuishaven terug te zien.

Dit verhaal wordt in de film verteld door een oude Nickerson (Brendan Gleeson). De belangstellende is Herman Melville (Ben Whishaw), schrijver van het boek Moby Dick. Door deze raamvertelling lijkt In the Heart of the Sea op een grauwere, meer realistische variant op Life of Pi. De waarheid is soms gruwelijk en niks wordt mooier gemaakt. Helaas komt de film wat langzaam op gang door de introducties van de nodige personages. Zo komen we erachter dat eerste stuurman Owen Chase (Chris Hemsworth) een zwangere vrouw heeft en dat kapitein Pollard zijn positie heeft te danken aan zijn achternaam. De walvisvaarders zijn niet de meest sympathieke verzameling mannen en hierdoor is het in het begin moeilijk om in het verhaal te komen. Pas wanneer de grote boze walvis opduikt, hebben we een personage om voor te juichen.

In The Heart of the sea

Hierdoor vormen de dialogen tussen Gleeson en Whishaw het hoogtepunt van de film. Gleeson weet de morele dilemma’s van zijn personage goed over te brengen en ook Whishaw weet zijn personage in weinig tijd veel diepgang te geven. Aan boord van de Essex is het aanvankelijk iets minder indrukwekkend. Chris Hemsworth levert een minder goede prestatie af dan in Rush, zijn vorige samenwerking met Ron Howard. Hemsworth lijkt vooral moeite te hebben met het accent. Ook Tom Holland en Benjamin Walker doen het degelijk, maar niet heel bijzonder. De zowel mentale als fysieke transformatie die de personages doormaken is wel goed gebracht en na de aanvaring met de walvis gaat het acteerniveau omhoog.

Regisseur Ron Howard weet het zeemansavontuur op interessante wijze te vertellen. Samen met cinematograaf Anthony Dod Mantle weet hij een aantal prachtige shots tevoorschijn te toveren. Alleen het kleurgebruik is wat eentonig; twee uur lang naar geelgroene beelden kijken gaat wel wat vervelen. Zo hebben zowel het begin als het slot hun minder vermakelijke momenten, al is In the Heart of the Sea zeker geen slechte film.