El Clan
Feargal Agard
Feargal Agard

Als je wilt genieten van een interessante Spaanstalige en crimineel complexe film, dan is misdaadfilm El Clan zeker een aanrader.

El Clan vertelt het waargebeurde verhaal van de Argentijnse familie Puccio. In de jaren 80′ na de ‘vuile Oorlog’ (het schrikbewind van de militaire junta) hield deze familie zich bezig met ontvoeringen, moorden en afpersingen. Het hoofd van het gezin, vader Arquimedes Puccio (Guillermo Francella), leidt deze misdrijven met het geloof dat hij wat goeds doet voor zijn land en onschuldig is. De ontvoerden houdt hij gevangen in zijn eigen huis, vaak is het geschreeuw voor het huis te horen. Arquimedes is manipulatief en heeft hiermee gezorgd dat het gezin meewerkt, in het bijzonder zijn oudste zoon Alejandro (Peter Lanzani). Alejandro is de ster van een professioneel rugbyteam, maar niemand weet van de praktijken die hij van zijn vader moet verrichten. Alejandro walgt ervan, maar doet niks, zelfs als hij een van zijn vrienden moet vermoorden. Zal Alejandro het volhouden om deze misdaden te blijven plegen? Zullen de Puccio’s, met name Arquimedes, er ongestraft van afkomen? Of komt er ooit een einde aan hun verbijsterende misdaden?

El Clan is een Argentijnse actie en misdaadfilm. De film is geregisseerd en geschreven door Pablo Trapero en werd vertoond op het 72ste international Venice Film festival. De regisseur won hiermee de Zilvere Leeuw. Daarnaast is de film ook genomineerd als beste buitenlandse film door de Academy Awards. Het verhaal focust zich op het waargebeurde verhaal van de Puccio’s. De echte misdadigers zijn Arquimedes Puccio en zijn twee vrienden, daarbij manipuleert hij zijn twee zoons Alejandro en Maguila (Gaston Cocchiarale) om mee te helpen het vuile werk te doen. De thema’s in het verhaal draaien om angst, verraad, geheimzinnigheid en een foute vorm van vaderschap. Alejandro lijkt het grootste slachtoffer; hij is maar al te bang om zijn vader te verraden maar tegelijkertijd kan hij al die geheimzinnigheid niet meer aan. De manipulatieve vaardigheden van zijn vader houden hem echter in het gareel, waardoor Alejandro keer op keer blijft helpen. Daarnaast krijgt hij ook leuke beloningen.

De acteerprestaties zijn van goede tot diepe en hoogwaardige kwaliteit. Authentiek Argentijns, Zuid-Amerikaans en ook heel eigentijds, want het verhaal speelt zich af in de jaren 80′. Arquimedes, die door Guillermo Francella wordt gespeeld, is het meest overtuigend. Hij wordt daadwerkelijk beleefd als een strikte, strenge en rigide Spaanse vader. Die een soort van Napoleon-complex uitstraalt. Hij is het regerende hoofd van het gezin. Iedereen luistert naar hem en doet wat hij zegt. Naast het acteerwerk is deze film ook prachtig op esthetisch gebied. De cinematografie is ‘puur’, een beetje nostalgisch en zacht, maar soms krijg je ook een contrasterend ‘film noir’ gevoel.

El Clan is een huiveringwekkende film over de donkere en duistere praktijken van de familie Puccio. De onderlinge relaties zijn gevuld met frustraties en moeilijke momenten. En de deceptie dat deze familie normaal zou zijn, maakt het een intrigerende film. Als je nieuwsgierig bent naar het verhaal of als je wilt genieten van een interessante Spaanstalige en crimineel complexe film, dan is El Clan zeker een aanrader.