Dark Souls III

Dark Souls III is een geweldige afsluiter van de inmiddels legendarische Souls-reeks. Het spel brengt uitdagingen, prachtige locaties en een hoop mysterie. Met verschillende wapens en 'New Game' kun je met gemak honderden uren in het spel stoppen. Daarnaast is het ook een prima deel om voor het eerst mee in de serie te stappen.

De Souls-series van From Software heeft inmiddels een bijna legendarische status. Wat je vaak hoort over Dark Souls, is dat het ongelooflijk lastig is om uit te spelen. Nu is het zeker zo dat de Souls-games erg pittig zijn, maar onder die moeilijkheidsgraad gaat een prachtige game schuil. Dark Souls III is de afsluiter van deze geweldige reeks.

Het verhaal wordt niet via uitgebreide dialogen of cutscenes verteld; je mag zelf fragmenten van het verhaal vinden en dan proberen te bedenken wat er aan de hand zou kunnen zijn. Er is een redelijke kans dat je een groot gedeelte van het spel niet weet wat er allemaal gaande is in de wereld om je heen. Sterker nog, het is goed mogelijk dat je het spel zelfs uitspeelt zonder precies te weten wat alles betekent. Veel van de kennis over het verhaal komt uit interpretaties of van de beschrijvingen van items. Voor de duidelijkheid: dit is geen minpunt, maar juist een bijzondere manier om een gamewereld te ervaren, iets wat je in andere games niet meemaakt.

Dark Souls III launch trailer

De meeste tijd breng je door met het ontdekken van nieuwe gebieden en het vechten tegen monsters. De verscheidenheid aan vijanden en gebieden is enorm. Je gaat van duistere en nauwe kerkers naar grote kastelen en bossen. Stuk voor stuk zien ze er prachtig uit en hebben ze verborgen geheimen en angstwekkende monsters.

Speel je liever met een zwaard of met een bijl, met een lichte of zware uitrusting, of ga je toch magie gebruiken? Alle combinaties zijn mogelijk en leveren een unieke speelstijl, wat weer voor een hoop extra speelplezier zorgt.

De essentie van Dark Souls: elke vijand heeft de potentie om je, als je ook maar heel even niet oplet, finaal af te maken. Het spel zorgt ervoor dat je altijd op je hoede bent, wat zorgt voor een extreem spannende sfeer. Je denkt even rustig adem te kunnen halen, maar al snel kom je erachter dat tijdens je laatste gevecht iemand achter je is komen kruipen. Tegelijkertijd zijn tegenstanders nooit té sterk en als je het goed genoeg doet, kun je alle monsters verslaan zonder dat ze je ook maar aanraken. Leren van je fouten en vooral een hoop geduld; dat is de manier om dit spel aan te pakken.

Elke eindbaas heeft zo zijn zwakke punten. Soms ga je tien keer binnen een aantal seconden al dood en lijkt het onmogelijk, maar de elfde keer valt het kwartje en kom je goed in de buurt. Nog een paar keer proberen en dan heb je hem, eindelijk! Het gevoel van euforie dat na het verslaan van een eindbaas door je hele lichaam giert is ongekend, bijna geen spel zorgt voor dat gevoel. Houd je wel van een uitdaging, maar staat het je tegen dat je misschien uren bezig bent met één eindbaas? Wees gerust, het is namelijk mogelijk om voor de poort van een baas de hulp van anderen in te roepen. Dit zijn ofwel personages die je tijdens je reizen hebt ontmoet, of echte spelers die hun hulp aanbieden. Dit zorgt ervoor dat ook de minder ervaren speler zich aan Dark Souls III kan wagen.

Dark Souls III

Als je Dark Souls III met zijn voorgangers vergelijkt, is een van de weinige minpuntjes dat er niet zo ongelooflijk veel geheime gangetjes en optionele gebieden zijn als voorheen. Wees niet bang, het zijn er nog steeds genoeg en sommige geheime gebieden blazen je volledig weg. Als je het spel uitspeelt zonder van te voren van alles op te zoeken en vervolgens online kijkt, vind je ongetwijfeld ongelooflijk veel dingen die je gemist hebt. Soms gaat dit om een item, soms kom je erachter dat je hele gebieden en bijbehorende eindbazen hebt gemist. Daarnaast is er nog ‘New Game’, waarmee je het spel opnieuw kan spelen met hetzelfde personage, maar met sterkere vijanden. Mede hierdoor kun je honderden uren stoppen in Dark Souls zonder ooit verveeld te raken. Er zijn altijd nieuwe dingen om te ontdekken en speelstijlen om uit te proberen.

Helaas is het moeilijk om veel over Dark Souls te verklappen zonder het te verpesten voor de mensen die het nog niet gespeeld hebben. Wat wel gezegd kan worden, is dat iedereen die houdt van actie-rpg’s, uitdagingen en het ontdekken van werelden, zichzelf tekort doet als hij of zij Dark Souls III geen kans geeft. Heb je nog nooit een Souls-game gespeeld? Wees niet bang, dit is een prima deel om mee te beginnen.