X-Men: Apocalypse
Marco Verbeek
Marco Verbeek

X-Men: Apocalypse heeft een sterk begin en een aantal geweldige scénes. Een waardige opvolger van Days Of Future Past, maar zeker niet beter.

Bryan Singer breidt het X-Men-universum uit met zijn vierde film in de zesdelige reeks. Na het sterke X-Men: First Class (van regisseur Matthew Vaughn) en het alles veranderende X-Men: Days of Future Past komt 20th Century Fox met X-Men: Apocalypse! De helden nemen het ditmaal op tegen de eerste en sterkste mutant: Apocalypse!

X-Men: Apocalypse; Quicksilver

Wanneer deze Apocalypse (Oscar Isaac) ontwaakt uit een duizend jaar lange slaap, ziet hij dat de wereld niet is zoals hij had gehoopt. Hij gaat meteen opzoek naar de vier sterkste mutanten, waaronder Magneto (Michael Fassbender) en Storm (Alexandra Shipp), om daar zijn volgers van te maken. Door de gebeurtenissen van de afgelopen jaren zijn de X-Men uit elkaar gevallen, maar de dreiging van Apocalypse, die de wereld wil verwoesten, zorgt ervoor dat de mutanten weer moeten samenwerken. Mystique (Jennifer Lawrence) heeft al snel door wat er aan de hand is en keert daarom terug naar de school van Professor Xavier (James McAvoy). Xavier is naar de CIA gegaan om meer informatie te bemachtigen. Hierdoor komt CIA-agente Moira Mactaggert (Rose Byrne) terug om de X-Men te helpen. Samen met de nieuwe, Jean Grey (Sophie Turner), Scott “Cyclops” Summers (Tye Sheridan) en Kurt “Nightcrawler” Wagner (Kodi Smit-McPhee), en oude recruten, Hank “Beast” McCoy (Nicolas Hoult) en Peter “Quicksilver” Maximoff, gaan de X-Men de strijd aan tegen deze nieuwe machtige mutant!

X-Men: Apocalypse begint sterk met het opbouwen van de emoties en relaties van verschillende personages. Zo wordt er goed gefocust op het leven van Erik “Magneto” Lehnsherr. In de vorige film heeft heel de wereld hem gezien tijdens zijn aanval op het Witte Huis in Washtington D.C. en dus moet Erik zich nu schuil houden. Fassbender speelt een uitmuntende rol, maar ook Oscar Isaac is sterk als de slechterik Apocalypse. Isaac geeft een goede weergave van een almachtig persoon. Zowel zijn houding als gezichtstrekkingen en tekst zijn prima uitgebeeld, waardoor er een waardige schurk op het scherm wordt vertoond.

x-men_apocalypse_56031867_st_2_s-low

De sterke rollen van Fassbender en Isaac zijn, over de loop van de hele film, de beste punten. Zoals eerder vermeldt is het begin van de film sterk, maar daalt dit niveau richting het einde. Het verhaal maakt plaats voor een overdaad aan visuele effecten en CGI. De film gaat zich focussen op destructie en vechtscènes, waardoor de film heel erg druk en verwarrend wordt. Dit zorgt er voor dat het gevoel van spektakel, een groot doel van de film, verloren raakt. Ook de introducties van de nieuwelingen zorgt ervoor dat het heel druk is met verschillende dialogen en gevechten op hetzelfde moment.

Er zijn twee stukken in de film die niet heel relevant zijn voor het verhaal, maar wel geweldig gemaakt zijn en de film een pluspuntje geven. Het gaat dan om twee scènes die de kwaliteiten van twee favoriete mutanten van veel fans laten zien. De eerste is Quicksilver en de tweede ga ik niet noemen, maar een hint kan ik wel geven: “Weapon X is loose!”

X-Men: Apocalypse is een waardige aanvulling op de X-Men-filmreeks, maar zeker niet de beste. Een sterk begin, met een aantal geweldige scènes, geeft de film goede kwaliteiten en regisseur Bryan Singer laat zien dat hij het nog niet verleerd is.