The Knick seizoen 2

Het tweede seizoen van The Knick weet de sterke lijn voort te zetten en voelt nog steeds als een fascinerende reis terug in de tijd.

The Knick seizoen 2 is nu te koop op Blu-ray en DVD.

Toneel en film worden vaak gezien als het medium van respectievelijk de acteur en de regisseur. Bij tv-series werkt dit net even anders, hier is het meestal een van de producers, de showrunner, die de lijnen uitzet en verschillende regisseurs aanstelt om afleveringen te regisseren. Er zijn uitzonderingen op deze regel; recent regisseerde Cary Fukunaga het volledige eerste seizoen van True Detective. In het geval van The Knick is elke aflevering geregisseerd door Steven Soderbergh, ook die van dit tweede seizoen.

The Knick seizoen 2

Het Knickerbocker Hospital in het New York van 1901 vormt het decor van deze serie. Een tijd waarin grote medische stappen worden gezet, maar niet zonder enige slag of stoot. Een relatief moderne tijd, maar wel eentje die nog het meest doet denken aan de werken van Rembrandt. Zo leiden risicovolle experimentele procedures tot een hoog sterftecijfer, wat zijn tol eist van de chirurgen. Centraal staat het personage van Dr. John Tackery (Clive Owen), een briljant chirurg die zijn mentor zelfmoord zag plegen en nu moet genezen van zijn cocaïneverslaving. Ook de mensen in zijn omgeving hebben het niet makkelijk. Zo krijgen Dr. Algernon Edwards (André Holland), Dr. Bertie Chickering Jr. (Michael Angarano), Dr. Everett Gallinger (Eric Johnson), verpleegster Lucy Elkins (Eve Hewson), Cornelia Robertson (Juliet Rylance) en Zuster Harriet (Cara Seymour) nog steeds veel te maken met racisme, seksisme, besmettelijke ziektes en persoonlijk verlies.

Er zijn in de loop der jaar flink wat ziekenhuisseries verschenen, maar The Knick weet zich goed te onderscheiden. De smotsige omstandigheden en hoge risico’s maken de serie niet alleen fascinerend, maar ook erg spannend. The Knick seizoen 2 weet het hoge niveau voort te zetten. Personages maken verschillende ontwikkelingen door die goed in lijn liggen met de eerdere gebeurtenissen.

The Knick seizoen 2

Ook is het verhaal omvangrijker en krijgen we meer aspecten van het ziekenhuis te zien. Zo speelt een klein deel zich af in San Francisco, wat al even verbluffend en geloofwaardig is weergegeven als New York. Men weet de tijdsgeest perfect neer te zetten, wat de geloofwaardigheid ten goede komt. De cinematografie en belichten dragen hier voor een groot deel aan bij. Veel binnenscènes zijn erg donker, wat perfect past bij de tijd waarin elektrische verlichting in haar kinderschoenen staat.

Ook maakt Soderbergh vaak gebruik van lange shots en handheldcamera’s. Dit laat niet alleen de vaardigheden van alle acteurs goed naar boven komen, maar geeft ook een documentaire-achtige stijl. In combinatie met de mooie kostuums en sets wekt dit de indruk van een authentieke beleving. The Knick voelt ook in dit tweede seizoen als een tijdreis, een fascinerende trip naar 1901 waarin alle gruwelijkheden getoond durven worden.