Overwatch

Met Overwatch treedt Blizzard succesvol de FPS-markt binnen. Met simpele doch spectaculaire gameplay en de interessante dynamiek die de helden met zich meebrengen, zorgt de game voor een ervaring die ongeëvenaard is in het genre. De keuze tussen spelen met vreemdelingen of met vrienden, of kiezen tussen normale modi of het toekomstige 'ranked', maakt het zo dat iedereen op zijn eigen manier kan genieten.

Overwatch is Blizzards eerste shooter, als je het geannuleerde Starcraft Ghost niet meetelt tenminste. Weet Blizzard hiermee op succesvolle wijze het First-Person-Shooter-genre te infiltreren, of is Overwatch net niet wat we ervan gehoopt hadden?

Overwatch is een snelle FPS met zo’n twintig helden, die allemaal andere vaardigheden hebben. Zo kan Tracer teleporteren en terug in de tijd gaan, kan Mercy haar teamgenoten genezen of meer schade laten toebrengen en kan Reinhardt met zijn hamer slaan en een groot schild maken ter verdediging. In verschillende modi speel je zes-tegen-zes en moet je bepaalde doelen halen; denk aan het escorteren van een ‘payload’ of het claimen van gebieden in het level.

Dit alles wordt geregisseerd door Jeffrey Kaplan, die wordt gezien als een van de belangrijkste redenen dat World of Warcraft in de beginjaren zo ongelooflijk goed was. Klinkt goed, toch?

Wat zijn de sterke punten van Overwatch? Voornamelijk is het dat de kerngameplay erg sterk is; elke held voelt uniek en de actie voelt gepolijst, snel en spectaculair. Hiernaast duren potjes niet te lang, maximaal zo’n tien minuten. Hierdoor kun je heel kort spelen, maar door de sterke gameplay verveelt het ook niet om uren achter elkaar door te blijven gaan.

Overwatch gameplay reaper

Ook leent het spel zich bijzonder goed om gespeeld te worden met een groep vrienden. Als je gewoon met vijf vreemdelingen speelt, is het spel al erg leuk, maar wanneer je met een groep goed gecoördineerd aan de slag kan gaan, dan komt de competitieve kant van het spel naar boven. Volgende maand komt dan ook de ‘ranked’-modus naar Overwatch, waar de wat competitievere speler eindeloos veel uren in zal kunnen gaan stoppen.

Natuurlijk bevinden we ons nog maar in de beginfase van Overwatch, maar de gepolijste gameplay, gecombineerd met de dynamische personages, zorgt ervoor dat de game een van de meest vermakelijke FPS-ervaringen sinds tijden brengt. Met zowel de normale modi als het aankomende ‘ranked’ kan iedereen doen waar hij of zij zin in heeft, dus voorlopig lijkt het alleen maar beter te worden.