Raumfeld One M
Johan van de Westerlo
Johan van de Westerlo
Techredactiemanager

Teufel is de strijd aangegaan met concurrerende multiroom speakers. De Raumfeld One M is een fantastisch apparaat met flink wat functionaliteiten en aansluitingen. De bijbehorende app zorgt ervoor dat met simpele handelingen gebruik gemaakt kan worden van muziekdiensten met je favoriete muziek. Het geluid is bijzonder goed en vult de kamer en de naastliggende kamers van lekkere muziek.

Teufel staat bekend om hun hoogwaardige speakers en hun strakke design. De Raumfeld One M is een van deze speakers uit hun assortiment. Het betreft niet zomaar een speaker voor een hi-fi set, maar we hebben het over een multiroom speaker. Dergelijke speakers worden steeds vaker gebruikt: ze worden ergens in een ruimte geplaatst zoals een huiskamer en vervolgens wordt er muziek gestreamd naar de speaker. Multiroom speakers zijn er van verschillende merken in verschillende formaten.

Zoals de flinke doos al doet vermoeden, is de Raumfeld One M geen kleine speaker. Na het uitpakken staat er alles behalve een kleine speaker op tafel. Ondanks het grote formaat, misstaat het niet op een kast of bijtafel doordat het design erg strak is ontwikkeld. Er is gekozen voor een witte trapezium-gevormde behuizing met zilveren knoppen.

Raumfeld One M

De voorkant is voorzien van zwart stof waar de speaker achter is geplaatst.  De achterkant van de speaker is tevens voorzien van een flink aantal aansluitingen. Naast de powerknop en stroomaansluiting heb je een USB-poort, een analoge tulp-aansluiting en een LAN-poort. Met het laatstgenoemde kan de Raumfeld One M met een netwerkkabel worden aangesloten op het lokale netwerk, waardoor muziek gestreamd kan worden van bijvoorbeeld een PC. Ook het verbinden met een WiFi-netwerk is mogelijk door de ingebouwde b/g/n WiFi-module. De voorkant is voorzien van een volume draaiknop en maar liefst vijf voorkeuzeknoppen om snel naar je favoriete muziek te schakelen. Aan de onderkant is een subwoofer met een doorsnede van 13cm geplaatst.

De Raumfeld One M voor het eerst instellen voor gebruik kan op verschillende manieren. De voorkeur zal voor de meeste gebruikers via het draadloze netwerk gaan omdat hier simpelweg geen extra kabel bij komt kijken. Na het bekijken van de handleiding is dit een eenvoudige handeling, vooral wanneer je router is voorzien van WPS. Wanneer je niet in het bezit bent van een draadloos netwerk of het signaal is niet sterk genoeg, kan de speaker ook middels een netwerkkabel worden aangesloten. Wanneer voor de kabel wordt gekozen hoeft deze alleen maar te worden aangesloten op je router. Nadat dit is gebeurt is de Raumfeld One M direct toegankelijk binnen je netwerk.

Raumfeld One M

Er is tevens een bijpassende app ontwikkeld waarmee het afspelen van muziek een eitje is. Helaas is de app alleen beschikbaar voor iOS en Android-gebruikers, waardoor de Windows Phone-gebruikers geen app kunnen gebruiken. De app biedt toegang tot verschillende muziekdiensten en geeft de mogelijkheid om eigen speellijsten te maken.  Met behulp van de app wordt er een ideale manier gecreëerd voor het bedienen van de Raumfeld One M.

Wat design en functionaliteiten betreft is er goed werk geleverd, maar bij een multiroom speaker is de geluidskwaliteit het belangrijkste onderdeel. Na enkele nummers gespeeld te hebben is al gauw genoeg duidelijk dat dit met de Raumfeld One M dik in orde is. Het maakt niet uit wat voor genre er gespeeld wordt: elk nummer klinkt haarscherp en bevat voldoende volume om de naam multiroom speaker waar te maken. Ook de aanwezige subwoofer levert een volle, diepe bas en is niet overdreven aanwezig. Het totaalgeluid wordt je kamer ingeblazen en klinkt haarscherp zonder enige vervorming. Het eenvoudige gebruik en het fantastische geluid zorgt ervoor dat je elk vrij moment van je favoriete muziek wilt genieten.