Monster Hunter Generations

Monster Hunter Generations is de beste versie van de geweldige reeks en de eerste die zich zo openstelt voor nieuwkomers zonder dat de veteranen er de klos door zijn. Al met al kan je van deze versie hetzelfde verwachten als vorige delen, maar het is groter en beter en al met al is de ervaring beter gestroomlijnd. Zoals altijd is ook dit deel goed voor honderden uren jaagplezier.

Monster Hunter is al een tijd lang een mateloos populaire gamereeks in Japan en met elke nieuwe versie ook steeds meer in het Westen. Hoe zal Monster Hunter Generations daarop voortbouwen? Je leest het in deze recensie.

Hoor je Monster Hunter, dan denk je aan het op avontuur gaan om op gigantisch grote beesten te jagen of materialen te verzamelen. Dat is dan ook allemaal onveranderd gebleven, maar de ervaring is als geheel wat meer gestroomlijnd. Hierdoor is het spel vooral wat toegankelijker gemaakt voor de nieuwkomers, zonder dat het elementen opoffert voor de doorgewinterde spelers.

Voor wie het niet weet; het spel draait om het jagen op gigantische monsters. Je kunt ze doden en profijt maken van onderdelen van hun lichaam, of ze vangen. Je kunt missies voltooien, materialen verzamelen en voortgang boeken door steeds je uitrusting en wapen te blijven verbeteren en steeds sterkere monsters aan te pakken.

Het spel draait er niet omheen: er is absoluut geen verhaal aanwezig. Je komt naar een dorpje en de bewoners bieden je jachtmissies aan, dat is het. De vorige delen hadden ook niet echt een verhaal en eigenlijk is het ook niet een groot gemis. Waarom zou je voor een groter doel strijden, als je kan jagen om je eigen uitrusting te verbeteren? Waarom botten, hout en ijzer voor een ander verzamelen, als je er een gave, nieuwe helm van kan maken?

In het begin is Monster Hunter Generations nogal overweldigend met de gigantische hoeveelheid features en technieken die je moet leren, maar het doet een goede poging om je op weg te helpen. Je kan namelijk een aantal optionele tutorialmissies doen die je introduceren aan verschillende aspecten van het spel, van jagen en doden tot het verzamelen van paddenstoelen en het koken van een stuk vlees. Na ongeveer anderhalf uur ben je klaar met de tutorial en kan je aan de slag. Het enige probleem is dat alle onderdelen achter elkaar nogal saai en droog kunnen worden en dat je na afloop zoveel informatie binnen hebt gekregen, dat je een deel alweer vergeten bent. Misschien was het een idee geweest om de tutorials wat meer te verspreiden over het begin van het spel, het spel is zo groot dat die ruimte er wel is.

Monster Hunter Generations gameplay

Nog iets dat een beetje tegenvalt, maar dan hebben we de negatieve kanten ook wel gehad, is dat de besturing soms nog een beetje traag en stroef werkt. Dit weerhoudt het spel er net van om de perfecte actie-RPG te worden waar iedereen van droomt.

Daarnaast moet wel gezegd worden dat Monster Hunter Generations zo ongelooflijk veel voorwerpen, monsters en missies biedt, dat iedereen die hier een beetje van houdt met gemak honderden uren speelplezier heeft. Het zoeken naar dat laatste speciale metaal om je pantser te voltooien is nog steeds even verslavend en de bevrediging als je het dan eindelijk hebt is groots.

Nog iets nieuws zijn de Hunter Styles en Arts. Dit zijn speciale vaardigheden die je vrij kan spelen en die de gevechten net dat kleine beetje meer dynamisch maken, wat voor een hoop plezier zorgt. Dit zorgt er ook voor dat iedereen zijn eigen speelstijl kan ontwikkelen. Hou je er erg veel van om online te spelen? De kans is groot dat het wel even duurt voordat je iemand tegenkomt met dezelfde technieken en speelstijl als jij en dat is een goed iets.

Één ding is zeker: Monster Hunter is sterker dan ooit en Generations zal zeker niet het laatste zijn dat we zien van de reeks.