Concussion

Concussion is een degelijk gemaakte film met sterk acteerwerk van Alec Baldwin, Albert Brooks, Gugu Mbatha-Raw en, in het bijzonder, Will Smith en David Morse. Een effectief geschiedenislesje, maar net iets te braaf en oppervlakkig.

Concussion is nu te koop op Blu-ray, 4K Ultra HD Blu-ray en DVD.

De populairste sport van Amerika kreeg een aantal jaren geleden flinke klappen te verduren na de ontdekking van ernstige medische risico’s. De NFL (National Football League) probeerde deze bevindingen verborgen te houden en pas dit jaar heeft een topman aangegeven dat er wel degelijk een verband bestaat tussen de sport en de ziekte CTE (Chronic traumatic encephalopathy). Een goed moment voor een film over dit onderwerp.

Lijkschouwer Dr. Bennet Omalu (Will Smith) krijgt per toeval het lichaam van oud-footballer Mike Webster (David Morse) onder zijn mes. Door de herhaaldelijke klachten voor zijn dood en de jonge leeftijd waarop Webster is gestorven, krijgt Omalu het idee dat er meer aan de hand is dan op het eerste gezicht lijkt. Tijdens zijn onderzoek komt hij tot de ontdekking dat herhaaldelijke klappen op het hoofd hebben gezorgd voor ernstige hersenschade. De NFL is niet blij met de ontdekking van deze ziekte, door Dr Omalu CTE genoemd. De sportorganisatie zet alles op alles om het onderzoek verborgen te houden.

Alle acteurs leveren prima werk af. Will Smith is bijna onherkenbaar en laat je, ondanks zijn minder goede accent, vergeten dat je naar de filmster annex rapper aan het kijken bent. Ook Alec Baldwin, Albert Brooks en Gugu Mbatha-Raw zijn goed, maar vooral David Morse valt op in zijn kleine rol. Fans van superheldenfilms zullen wellicht uitkijken naar de eerste samenwerking tussen Will Smith en Adewale Akinnuoye-Agbale, twee sterren van het aankomende Suicide Squad, maar hun interacties zijn minimaal. Verder is Concussion vooral degelijk; het camera- en schrijfwerk valt nooit door de mand maar weet ook nooit erg op te vallen.

De film neemt erg veel hooi op de vork. Zo krijgen we te zien hoe Dr. Omalu de ziekte CTE ontdekt, hoe hij de NFL achter zich aan krijgt en hoe hij een relatie ontwikkelt met het personage van Gugu Mbatha-Raw. Helaas vallen niet alle puzzelstukjes even goed op hun plek. Concussion is een redelijk effectief geschiedenislesje, maar lukt het niet om op verbluffende wijze een schandaal te onthullen, zoals Spotlight dat eerder dit jaar wel deed. Voor een onderwerp van dit kaliber is het allemaal net iets te braaf en oppervlakkig.