The Witch – A New-England Folktale

The Witch is een griezelige, onheilspellende film die onder je huid kruipt. Geen goedkope jumpscares of een overdaad aan nepbloed, maar echte psychologische horror zoals het hoort.

The Witch is nu te koop op Blu-ray en DVD.

Het horrorgenre is even prachtig als problematisch. Zo heeft het kansen geboden aan bekende filmmakers als Sam Raimi (Evil Dead, Spider-Man), James Cameron (Piranha II, Titanic, Avatar), Peter Jackson (Braindead, The Lord of the Rings), James Wan (Saw, The Conjuring, Fast & Furious 7) en James Gunn (Slither, Guardans of the Galaxy). Door de lage budgetten krijgen deze filmmakers vaak de mogelijkheid om hun creativiteit te tonen. Helaas wordt het genre ook vaak misbruikt, zo zien veel studio’s het horrorgenre als een goedkope manier om veel geld te verdienen. The Witch valt gelukkig in de eerste categorie.

The Witch speelt zich af in New England rond het jaar 1630. Een tijd die in het teken staat van de angst voor heksen en zwarte magie. Zo ook bij een in het bos wonende familie. Vader William (Ralph Ineson), moeder Katherine (Kate Dickie), oudste dochter Thomasin (Anya Taylor-Joy), zoon Caleb (Harvey Scrimshaw) en de tweeling Mercy (Ellie Granger) en Jonas (Lucas Dawson). Wanneer de jongste telg, zuigeling Samuel (Axtun Henry Dube), plots verdwijnt, raakt het gezin in een duistere neerwaartse spiraal. Er vinden een reeks afschuwelijke gebeurtenissen plaats en de familieleden beginnen elkaar al snel te verdenken, met alle gevolgen van dien.

The Witch

Wie op zoek is naar een film vol goedkope trucjes als jumpscares of een overdaad aan nepbloed kan The Witch beter links laten liggen. De film is meer een psychologische karakterstudie over geloof en vertrouwen, die laat zien hoe een gezin van binnenuit verscheurd wordt. Regisseur en schrijver Robert Eggers heeft duidelijk veel tijd besteed aan zowel de vormgeving als de inhoud. De historische setting wordt geloofwaardig gebracht, zowel door sets en kostuums als in het taalgebruik.

Dit is ook grotendeels te danken aan de sterke cast. Hoewel deze voor een groot deel bestaat uit (erg) jonge acteurs, weet iedereen zich de lastige dialogen eigen te maken. Vooral de 19-jarige Anya Taylor-Joy maakt veel indruk in haar eerste grote filmrol. Het draagt allemaal bij aan de griezelige, onheilspellende sfeer die de film onder je huid laat kruipen à la The Shining. Dit is hoe het horrorgenre zou moeten zijn.