XCOM 2 (console)

De port voor XCOM 2 naar de consoles is net niet zo mooi als de pc-versie. Alsnog biedt het een geweldige game en is dit een onmisbare kans voor console gamers om ook aan de slag te kunnen met deze briljante strategy-game.

XCOM 2 is al een tijdje uit en veel mensen halen er nog steeds ongelooflijk veel plezier uit. Hoe we het spel vinden, gaan we in deze review niet uitgebreid bespreken, dat lees je in onze review van de PC-versie. Nu hebben ook de console-eigenaren (PS4, X1) de kans om met dit spel aan de slag te gaan. Hoe de port is, lees je hier.

Om het af te leren zullen we het toch nog een keer zeggen: XCOM 2 is een meesterwerk van een game en, zelfs voor mensen die meer van middeleeuwse fantasy zijn, een absolute aanrader. Over de port voor Xbox One en PlayStation 4 kunnen we eigenlijk vrij kort zijn, het is op geen enkel punt zo goed als de PC-versie, maar meer dan prima om het oorspronkelijke spel te kunnen spelen.

Laten we beginnen met hetgene wat als allereerst opvalt, de graphics. Het ziet er niet zo scherp en strak uit als op de PC en met name de framerate valt erg op. De framerate hapert namelijk continu en als je de PC-versie gewend bent kan dit storend werken. Gelukkig is XCOM natuurlijk een turn-based-game en eigenlijk kost het niet heel veel moeite om hier voorbij te kijken en gewoon van de visuele actie te kunnen genieten.

Op de besturing van deze port valt eigenlijk niks aan te merken. Als je je muis en toetsenbord gewend bent, zal je daar waarschijnlijk nog steeds de voorkeur aan geven, maar ook met controller speelt XCOM 2 lekker weg.

En eigenlijk hebben we alles dan wel besproken. Grafisch is het iets minder en de besturing is een kwestie van smaak, maar hoe dan ook is het een enorme winst voor de gamers die alleen op de console spelen. Die hebben namelijk een van de betere strategy-games van de afgelopen jaren erbij gekregen. Gezegd moet worden dat dit geen slechte prestatie is van 2K Games, aangezien veel strategiespellen die van de PC naar de consoles gebracht worden, hard onderuit gaan.