The Conjuring 2

The Conjuring 2 bevat veel horrorclichés maar weet door overtuigende personages en relaties toch boven het genre uit te stijgen. Een beter drama dan horror.

The Conjuring 2 is nu te koop op Blu-ray en DVD.

James Wan maakte furore met horrorfilms als Saw, Insidious en The Conjuring. Hij verlegde zijn aandacht naar het actiespektakel Fast & Furious 7 en werkt momenteel aan de DC-comics-verfilming Aquaman. Tussendoor vond hij nog tijd om terug te keren naar zijn roots en de regie van The Conjuring 2 voor zijn rekening te nemen. De film is gebaseerd op het “waargebeurde” verhaal van de Enfield Poltergeist.

Hoewel paranormaal-onderzoekskoppel Lorraine (Vera Farmiga) en Ed Warren (Patrick Wilson) even geen zaken wil behandelen krijgt het tweetal lucht van mysterieuze gebeurtenissen in Londen. De familie Hodgson wordt mogelijk geteisterd door kwaadaardige een geest. In opdracht van de kerk trekken Ed en Lorraine naar de hoofdstad van het Verenigd Koninkrijk om uit te zoeken of de familie de waarheid spreekt of slechts doet alsof.

Conjuring 2

In tegenstelling tot de meeste horrorfilms moet The Conjuring 2 het voornamelijk van het acteerwerk hebben. Vera Farmiga en Patrick Wilson vormen twee sterke emotionele ankers en krijgen het voor elkaar dat je als kijker betrokken raakt met hun lot. Het tweetal heeft een goede chemie en de manier waarop de film de relatie van Ed en Lorraine uitdiept is overtuigend. Ook de familie is goed gecast, vooral moeder Peggy (Frances O’Connor) en de jongste dochter Janet (Madison Wolfe) stijgen boven de rest uit, al is de gehele cast meer dan capabel.

The Conjuring 2 is goed gemaakt, vooral door de sterke cameravoering. Toch krijgt James Wan het ditmaal niet voor elkaar om horrorclichés te vermijden. Kleine bezeten meisjes, stoffige huizen, vreemd gedragend kinderspeelgoed en een demonische non die nog het meeste op Marilyn Manson lijkt; het is allemaal niet erg eng. De film duurt maar liefst twee uur en vijftien minuten en kan niet voorkomen dat sommige delen wel erg langdradig worden. Zo krijgen we eerst een uur lang mysterieuze taferelen te zien voordat Ed en Lorraine eens naar London vertrekken. Het zorgt ervoor dat The Conjuring 2 beter slaagt als drama dan als horror.