Logitech C922 Pro Stream
Johan van de Westerlo
Johan van de Westerlo
Techredactiemanager

Logitech heeft met de C922 Pro een puike webcam ontwikkeld. De camera neemt haarscherpe en vloeiende beelden op. Ook wanneer er weinig tot geen licht aanwezig is gebruikt de camera zijn intelligentie en kunnen er toch goede beelden worden vastgelegd. Door de Intelligent Shape Recognition worden personen herkent en wordt de achtergrond automatisch weg gefilterd. Hierdoor hoef je niet meer aan de slag met extra software of een groen scherm. De prijs van 99,- euro is daarom ook zeker niet te veel voor deze slimme camera.

Vloggers en streamers lijken als paddenstoelen uit de grond te schieten. Streamingdiensten als Youtube en Twitch staan er vol mee. Het geen wat ze filmen of streamen is zeer uiteenlopend. Of dit nu gaat om het streamen van beelden van een game en deze te voorzien van commentaar of het testen van verschillende snoep. Een goede webcam is hierbij wel belangrijk en daar is de Logitech C922 Pro er één van.

Al jarenlang ontwikkeld Logitech webcams in allerlei vormen en maten en gaan daarmee ook steeds met de tijd mee. Er wordt dan vooral gekeken naar het aantal megapixels en hoeveel licht er nodig is om enigszins duidelijk in beeld te komen zonder dat de ontvanger een donkere schaduw ziet in plaats van de streamer zelf. Tijdens het uitpakken tref je naast de brede webcam ook een statief aan. Dit is ideaal voor vloggers en streamers zodat ze niet altijd de webcam op hun monitor hoeven te plaatsen, maar dat ze ook een andere hoek kunnen gebruiken of zelfs helemaal niet achter hun monitor hoeven te zitten. De bijgeleverde kleine driepoot zorgt voor stabiliteit en mobiliteit. Het is tevens mogelijk om de webcam eenvoudig te kantelen of in een andere positie te plaatsen en vast te zetten. Wil je de webcam wat hoger plaatsen dan biedt de steun de mogelijkheid om de poten uit te schuiven.

Logitech C922 Pro

De webcam zelf heeft een mooi breed design en is afgewerkt met matte en glanzende zwarte tinten. Aan de onderkant bevindt zich een uitklapbare steun waarmee de webcam eenvoudig gemonteerd kan worden aan de bovenkant van je monitor. Afhankelijk van de dikte van de monitor kan dit worden versteld met de voet. De voorkant van de webcam toont naast het Logitech-logo, de tekst HD 1080p. De Logitech C922 Pro kan namelijk FullHD beelden opnemen. Dit gebeurt echter wel met 30 frames per seconde. Wanneer je gaat naar 720p dan neemt de webcam beelden op met 60 frames per seconde. Desondanks zien de beelden er op de maximale stand haarscherp en vloeiend uit. De zijkanten zijn voorzien van twee microfoons welke worden ondersteund door noise cancelling waardoor omgevingsgeluid wordt gefilterd en alleen de streamer goed over komt. De cameralens zelf ontwikkeld met een autofocus en corrigeert het beeld wanneer er weinig licht aanwezig is. Dit laatst genoemde werkt overigens verrassend goed. Met een klein nachtlampje, om zelf te kunnen zien wat je doet, levert het al nette beelden op en is de persoon achter de camera wel echt het middelpunt. Dat komt omdat de omgeving wel vrij donker is, maar goed het draait natuurlijk om jouw.

Logitech C922 Pro

Wanneer je denkt dat dit weer gewoon een webcam is dan heb je het mis. Naast het standaard opnemen van videobeelden of het maken van een portretfoto beschikt de Logitech C922 Pro over enkele leuke opties. Hoewel de webcam is voorzien van maar één lens is de camera toch in staat om objecten te herkennen. Vaak worden hier meerdere lenzen voor gebruikt om bijvoorbeeld gezichtsherkenning toe te passen en dit te gebruiken om bijvoorbeeld in te loggen via Microsoft Hello. Zo ver gaat de C922 pro helaas niet. Toch kan de lens personen en objecten herkennen en hierop filteren. Wanneer streamers bijvoorbeeld alléén in beeld willen niet de achtergrond wordt er vaker een groen doek (oftewel green screen) opgehangen. Met software wordt het dan makkelijk om de achtergrond weg te filteren. Met de Logitech C922 Pro is dit allemaal niet nodig omdat de camera dit zelf al doet. Geen geklungel meer met het ophangen van doeken of het weg gummen van de achtergrond. Dit wordt mogelijk gemaakt door Personify’s “Intelligent Shape Recognition”. De werking is vrij “simpel”. De camera kijkt naar iets wat lijkt op een mens en filtert de rest weg. Omdat de camera geen diepte meet kan het ooit wel een vertekend beeld geven of wordt er bijvoorbeeld een stuk van je haren weggesneden. Over het algemeen loopt dit prima en doet de camera zijn werk zonder al te veel poespas.

Logitech C922 Pro

Daarnaast werkt Logitech samen met streamingsoftware XSplit. Met dit stukje software worden streams opgezet vanaf de webcam. Bij aanschaf van de webcam krijgt de koper drie proefmaanden op XSplit Premium. Het installeren van de webcam stelt niets voor en gaat vrijwel automatisch. Enkele seconden na het aansluiten van de webcam wordt deze herkend door Windows en krijgt de gebruiker een melding in beeld over gevonden Logitech Software. Hiermee wordt de webcam geïnstalleerd en is de basis gelegd. De camera is klaar voor gebruik. Na het installeren van streamingsoftware zoals XSplit of OBS ben je klaar om je eerste stream te plaatsen en welke vorm dan ook.