The Accountant

The Accountant heeft een goede mix tussen drama en actie met een vleugje humor. Hiermee lukt het om zowel inhoudelijk als op het gebied van vermaak te overtuigen en boven het niveau van de standaard actiefilm uit te stijgen.

The Accountant is nu te koop op Blu-ray en DVD.

De samenwerking tussen Warner Bros. en Ben Affleck heeft al voor vele successen gezorgd. In 2013 leverde het door Affleck geregisseerde Argo drie Oscars op, waaronder die voor ‘Beste film’. Inmiddels is de acteur annex regisseur sinds Batman V Superman de nieuwe Batman en zal hij na Justice League de hoofdrol spelen in een film over de vleermuisman. Ondertussen is er blijkbaar ook nog tijd voor andere projecten en dus kunnen we ons nu vermaken met The Accountant.

Christian Wolff (Ben Affleck) heeft aan autisme en hierdoor een niet al te prettige jeugd gehad. In een poging hem te beschermen heeft zijn vader (Robert C. Treveiler) hem verschillende vechtsporten geleerd. Wolff heeft het inmiddels geschopt tot accountant, al is zijn klantenkring niet altijd even legaal bezig. Wanneer hij samen met Dana Cummings (Anna Kendrick) onderzoek doet naar de boekhouding van een bedrijf, raakt hij verwikkeld in een strijd met mysterieuze figuren onder leiding van ene Brax (Jon Bernthal). Ondertussen zit ook de politie op zijn hielen, waar de bijna gepensioneerde Ray King (J.K. Simmons) alles op alles zet om ‘The Accountant’ te ontmaskeren.

Wellicht valt The Accountant het beste te omschrijven als een mix tussen Good Will Hunting en de Bourne-films. De film neemt de tijd om het verhaal op te bouwen, waardoor je goed betrokken raakt bij Wolff. Via flashbacks komen we meer te weten over zijn pijnlijke jeugd en hoe hij de man is geworden die hij nu is. Dit alles wordt goed vertolkt door Affleck. Op momenten weet hij de nodige humor te brengen, maar zijn personage wordt nooit een lachertje. Liefhebbers van stripboekverfilmingen (en tv-series) hebben ook iets om naar uit te kijken, zo neemt Batman (Affleck) het in deze film op tegen Commisioner Gordon (J.K. Simmons) en The Punisher (Jon Bernthal).

Regisseur Gavin O’Connor weet zijn film dus goed uit te diepen en stelt ook niet teleur wanneer de actie begint. Er zijn verschillende verhaallijnen die allemaal voldoende uitgewerkt worden en de verdieping maakt van The Accountant meer een dan een standaard actiefilm. Alleen het einde stelt wat teleur. Zo komt het verhaal bijna volledig tot stilstand wanneer het personage van J.K. Simmons bepaalde revelaties gaat uitleggen. Ook bevat het einde een plottwist die wat goedkoop aanvoelt en een bevredigend slot in de weg staat. Toch zijn dit slechts kleine kritiekpuntjes in een spannende actiefilm vol goed ontwikkelde personages.