LEGO Harry Potter Collection

De LEGO Harry Potter Collection is een leuke manier om de Potter-verhalen opnieuw te beleven. Helaas heeft de game de tand des tijds niet zo heel goed doorstaan.

Binnenkort komt Fantastic Beasts and Where to Find Them uit en gaat het Potter-universum eindelijk een vervolg krijgen. Een ideaal moment om je dus weer eens te verdiepen in de avonturen van ieders favoriete tovenaarsleerling in de LEGO Harry Potter Collection. De verzameling van LEGO Harry Potter Years 1-4 en Years 5-7 maakt het mogelijk om met slechts één disc alle films/boeken opnieuw te beleven.

Het verhaal begint wanneer Harry als baby word achtergelaten bij zijn enige overgebleven familieleden. Enkele jaren later verschijnt er een mysterieuze brief en komt Harry in aanraking met de reusachtige Hagrid. Het blijkt dat de kleine Potter is voorbestemd om een tovenaar te worden. Hagrid maakt Harry wegwijs en uiteindelijk gaat de jongen naar de tovenaarsschool Hogwarts. Hier leert hij Ron Weasly en Hermione Granger tegen. Al snel blijkt echter dat Harry Potter niet zomaar een leerling is, de duistere heer Voldemort heeft het namelijk op hem gemunt.

LEGO Harry Potter Collection

De games uit de LEGO Harry Potter Collection maken goed gebruik van bekende Potter-elementen, zoals toverdranken en -spreuken, en overladen dit met de vertrouwde LEGO-humor. Zeker een geslaagde combinatie die de fans een mooie kans geeft om de verhalen te herbeleven. Wel wordt duidelijk welke veranderingen de LEGO-games de afgelopen jaren hebben doorgemaakt. Zo maken deze twee spellen nog geen gebruik van gesproken dialogen. Dit zorgt er, samen met het vele bronmateriaal, voor dat de game een behoorlijk aangenaam tempo heeft, al is het complete verhaal voor de oningewijden waarschijnlijk lastig te volgen.

De game is grafisch duidelijk minder dan het recentere LEGO Star Wars: The Force Awakens. De resolutie is verhoogd en textures en lichteffecten zijn verbeterd, maar je zal de game niet snel verwarren met een gloednieuwe titel. Gelukkig hebben de LEGO-spellen het nooit van hun grafische pracht moeten hebben en dit aspect stoort dus ook niet echt. Wat wel stoort zijn de problemen die de oorspronkelijke release ook al had, zoals de soms wat onhandige camerastandpunten en computergestuurde personages. Toch weet de LEGO Harry Potter Collection nog wel te vermaken; een goede manier om je op de nieuwe bioscoopfilm voor te bereiden.