Sid Meier’s Civilization 6

Het is een gouden tijdperk voor fans van turn-based strategy en Civilization 6 doet er nog een schepje bovenop. De op papier relatief kleine aanpassingen weten de interactie tussen het spel en de wereld toch volledig om te gooien en daarnaast ziet het spel er fraai uit. Dit is een game die alle fans, en mensen die ook maar een klein beetje nieuwsgierig zijn, niet mogen missen.

Civilization is een legendarische gamereeks waarbij het vijfde deel wordt gezien als een van de betere, zo niet de beste, 4X-games van de afgelopen tien jaar. Met Sid Meier’s Civilization 6 wil Firaxis Games op het succes van deze serie voortbouwen. We kunnen veilig zeggen dat dat ze is gelukt.

Goed nieuws voor de nieuwkomers of voor de mensen die Civilization 5 geprobeerd hebben en véél te ingewikkeld vonden. Ten eerste is dat niets om je voor te schamen. Ten tweede houdt dit nieuwe deel wat beter de hand vast van de onervaren speler, als die dat wil tenminste. Met wat uitleg hier en daar en een uitgebreide encyclopedie waar je altijd dingen op kunt zoeken, kunnen de meeste spelers een aardig eindje komen.

Laten we eerlijk zijn: als je vond dat er fundamenteel iets mis was met de vorige Civilization, zal het zesde deel je ook niet kunnen bekoren. Voor het grootste deel is het namelijk vrijwel hetzelfde spel. Wel zijn er aanpassingen die hier en daar de dynamiek volledig omgooien en toch voor een verfrissende en zeer interessante, nieuwe ervaring zorgen.

Zo is de hoeveelheid keren dat je je werkers kunt gebruiken nu gelimiteerd. Waar je eerder je werker tot het einde der tijden op je velden liet werken en dingen liet bouwen, kun je ze nu drie keer iets laten maken, of vier keer als je als het Chinese rijk speelt. Dit zorgt er niet alleen voor dat de speler meer betekenisvolle keuzes moet maken, maar geeft ook wat interactie aan een aspect van het spel dat eerst een beetje saai aanvoelde. Niet meer domweg op een bepaalde beurt één of meerdere groep(en) werkers maken en ze continu laten werken, maar goed nadenken wanneer en hoe je ze iets laat maken. En als je dan voor de derde keer iets ermee bouwt, verdwijnt die groep werkers. Dus denk goed na, komt er niet iets aan dat je per se moet maken? Bewaar wat werkers!

Civilization 6 overview

Dan zijn er nog onze grote “vrienden”, kuch: de barbaren die door de computer bestuurd worden. Hier geen fundamentele veranderingen; ze zijn vooral een stuk agressiever en beter gecoördineerd. Waar eerst soms wat barbaren naar je hoofdstad kwamen en vooral eigenlijk uit zichzelf hopeloze gevechten aangingen, komen ze nu met troepen op je af als je even niet goed op het beschermen van je rijk let. Ook zijn ze slimmer in het terugtrekken wanneer ze gewond zijn, vallen ze vaak met meerdere troepen tegelijkertijd aan en meer. Het is een verandering die relatief klein oogt, maar voornamelijk in het begin voor de nodige verrassingen kan zorgen.

Ook is het onderzoeken in de “Science tree” wat interactiever geworden. Je kunt nu namelijk een onderzoek een handje helpen door aan bepaalde criteria te voldoen. Zo zal het uitvinden van de boogkunst sneller gaan als je met een slingeraar een vijandige troep uitschakelt. Dit is een van de dingen die ervoor zorgt dat ook het onderzoek, want science is een gigantisch onderdeel van het spel, net weer wat dynamischer is en in elk potje weer net iets anders loopt.

Civilization 6 kaart

Dan zijn er nog de graphics, die toch wel behoorlijk zijn veranderd. Al met al ziet het er allemaal wat warmer, kleurrijker en misschien wel kinderlijker uit. Is dat erg? Nee, absoluut niet. Potjes Civilization zullen vaak genoeg meer dan tien uur doorgaan. Dan is de zachte sfeer van de wereld eigenlijk wel een prettig iets, om te voorkomen dat alles nogal zwaar gaat voelen na een lange speelsessie.

Een prachtige toevoeging is de wereldkaart. De stukken van de wereld die je nog niet ontdekt hebt, worden weergegeven zoals een kaart van de ouderwetse ontdekkingsreizigers van honderden jaren geleden. Dit draagt weer net wat bij aan de essentie van het spel: het ontdekken van de wereld en al zijn wonderen.

Al met al is Civilization 6 geen revolutionair spel, maar dat is ook niet nodig als het voortbouwt op zo’n legendarische serie. De game weet namelijk toch voor een frisse wind te zorgen en voelt echt als een volwaardig nieuwe game. Van de kleine veranderingen in de dynamiek die het spel omgooien, tot de mooie graphics: Civlization 6 is een juweeltje en zorgt er samen met bijvoorbeeld XCOM 2 voor dat de fans van turn-based strategy zich momenteel in een gouden tijdperk bevinden.