The Legend of Tarzan

Door de bijzondere invalshoek weet The Legend of Tarzan zeker te vermaken. De film is degelijk, maar nooit heel bijzonder.

The Legend of Tarzan is nu te koop op Blu-ray, 3D Blu-ray en DVD.

Het wereldberoemde personage Tarzan verscheen in 1912 ten tonele in het boek Tarzan of the Apes van Edgar Rice Burroughs. Er zouden 23 vervolgdelen en meerdere verfilmingen volgen, waarvan The Legend of Tarzan de meest recente is.

Tarzan (Alexander Skarsgård) is acht jaar geleden ontsnapt aan de jungle en leeft nu met zijn vrouw Jane (Margot Robbie) in Londen. Toch voelen de twee zich hier niet echt thuis. Wanneer de mysterieuze Belg Leon Rom (Christoph Waltz) een uitnodiging stuurt om terug te keren naar Congo is Tarzan terughoudend. Toch weet George Williams (Samuel L. Jackson) hem ervan te overtuigen zijn echte thuis weer te bezoeken, zodat ze samen kunnen onderzoeken of het land draait op illegale slavernij. In Congo blijkt echter al snel dat stamhoofd Mbonga (Djimon Hounsou) het op Tarzan heeft voorzien.

the Legend of Tarzan

Iedereen is wel bekend met het Tarzan-verhaal en deze film slaat wijselijk een andere weg in. Alexander Skarsgård (Zoolander 2) weet de aan het stadsleven geacclimatiseerde Tarzan goed neer te zetten en is ook overtuigend na zijn terugkeer naar de jungle. Samuel L. Jackson (The Hateful Eight, Avengers) weet elke film leuker te maken en brengt ook nu de nodige humor, terwijl Margot Robbie (Suicide Squad) van haar Jane meer maakt dan de gebruikelijke ‘dame in nood’. Christoph Waltz (SPECTRE) speelt weer eens de beschaafde schurk die we van hem gewend zijn. Uiteraard gaat hem dit goed af, maar we hebben het al zo vaak eerder gezien.

Wat begint als een sterke film gaat naarmate het verhaal vordert steeds meer haperingen vertonen. Zo is de motivatie van Mbonga lange tijd onduidelijk en wordt de schurk hierdoor nooit echt boeiend. Ook zijn de computereffecten lang niet altijd even overtuigend, wat vooral tijdens het grootschalige slotstuk gaat storen. Toch kunnen we zeker zeggen dat regisseur David Yates (Harry Potter, Fantastic Beasts) een vermakelijke actiefilm heeft weten te maken; degelijk maar nooit heel bijzonder.