The Purge: Election Year

The Purge: Election Year begint vermakelijk maar vervalt steeds verder in actiefilmclichés.

The Purge Election Year is nu te koop op Blu-ray en DVD.

2016 is het jaar waarin de Amerikaanse politiek een dieptepunt heeft bereikt en de Purge-films realistischer lijken dan ooit. Zo draagt de film in Frankrijk en Wallonië de titel American Nightmare Élection, wat eerder klinkt als een documentaire over de huidige verkiezingen.

Na de gebeurtenissen in de vorige film is Leo Barnes (Frank Grillo) inmiddels hoofd beveiliging van senator Charlie Roan (Elizabeth Mitchell). Roan zag achttien jaar geleden haar hele familie vermoord worden tijdens de jaarlijkse Purge, een periode van 12 uur waarin alle misdaad legaal is. Nu is ze een van de kandidaten in de presidentsverkiezingen, in een ultieme poging een einde te maken aan de Purge. Dit maakt haar een populair doelwit en dus moet Barnes vol aan de bak om de toekomst van het land te beschermen.

The Purge Election Year

De premisse is belachelijk, het scenario gebrekkig en het acteerwerk ronduit slecht; maar toch begint The Purge Election Year nog best vermakelijk. Het valt onder de categorie ‘zo slecht dat het leuk is’. Het idee van The Purge doet denken aan oer-actiefilms uit de jaren ’80, zoals Escape From New York, maar omdat er veel te serieus wordt ingegaan op de politieke aspecten komt dit niet goed uit de verf. De meest vermakelijke stukken komen voort uit het barbaarse gedrag van sommige ‘Purgers’ en de creatieve manieren waarop zij te werk gaan. Zo is er een stel jonge schoolmeisjes op jacht naar een chocoladereep, wat net zo hilarisch slecht is als het klinkt.

Naarmate het verhaal vordert verplaatst de actie zich steeds meer naar binnenlocaties, waarbij het unieke karakter verdwijnt. Het kat-en-muis-spel gaat steeds meer op de gemiddelde actiefilm lijken en er komen meer en meer clichés voorbij. Frank Grillo (Captain America: Civil War) is wel een aardige actieheld, maar ook hij kan het geheel niet redden. Election Year begint vermakelijk maar is uiteindelijk niks bijzonders.