Nintendo Classic Mini NES
Jeffry van Geel
Jeffry van Geel
Eigenaar / PR / Sales / Community-manager

De Nintendo Classic Mini NES is voor slechts 60 euro een console die je 30 games biedt en vooral heel veel nostalgische momenten opnieuw laat beleven. Alhoewel de kabels van de controllers echt te kort zijn, doet dit niet af aan de ervaring die het belangrijkste is. Het kost wel een punt op de eindscore, maar altijd nog is de Nintendo Classic Mini NES een prachtig apparaat.

Afgelopen vrijdag lag de Nintendo Classic Mini NES vermoedelijk slechts een uurtje in de winkel, voor hij voorledig uitverkocht was. Is er wel een goede reden voor al die mensen om dit kleine apparaat te kopen?

Nintendo Classic Mini

De Nintendo Classic Mini NES is precies was het zegt te zijn: een kleine versie van de ooit zo populaire Nintendo Entertainment System (NES). Toen het apparaat in 1985 verscheen, legde het de basis voor de vele succesvolle jaren van Nintendo die volgden en waar het altijd nog een beetje op leunt. Met de start van Super Mario Bros., The Legend of Zelda en Donkey Kong was de NES tevens grondlegger van een aantal nog altijd zeer populaire franchises.

De mini console wordt geleverd met 30 games die in de jaren ’80 en begin jaren ’90 zeer populair waren. Afhankelijk van het gebied waarin je woont, krijg je 22 standaard games en acht games die specifiek voor in ons geval Europa en Noord-Amerika zijn toegevoegd. De volgende games vind je op de console:

• Balloon Fight
  • Bubble Bobble
  • Castlevania
  • Castlevania II: Simon’s Quest
  • Donkey Kong
  • Donkey Kong Jr.
  • Double Dragon II: The Revenge
  • Dr. Mario
  • Excitebike
  • Final Fantasy
  • Galaga 1988
  • Ghosts ’n Goblins
  • Gradius 1986
  • Ice Climber
  • Kid Icarus
  • Kirby’s Adventure
  • The Legend of Zelda
  • Mario Bros.
  • Mega Man 2
  • Metroid
  • Ninja Gaiden
  • Pac-Man 1984
  • Punch-Out!! Featuring Mr Dream
  • StarTropics
  • Super C
  • Super Mario Bros.
  • Super Mario Bros. 2
  • Super Mario Bros. 3
  • Tecmo Bowl
  • Zelda II: The Adventure of Link

Wanneer je een NES-spel koopt op de Virtual Console (Wii U en Nintendo 3DS), ben je vijf euro per spel kwijt. Op de Nintendo Classic Mini NES betaal je gemiddeld twee euro en krijg je er ook nog een originele controller bij. Tevens zijn alle spellen volledig onder handen genomen om er goed uit te laten zien op Full HD en 4K televisies. De pixels zien er dan ook nog altijd heel erg strak uit.

Een minpunt aan de console is de veel te korte kabels voor de controllers. Tegenwoordig hebben alle spelcomputers draadloze controllers en omdat iedereen grote televisies heeft zitten we een meter of vier van onze televisie. De kabels van de Nintendo Classic Mini NES zijn echter amper een meter waardoor je echt aan je televisie vastzit als je de console in een kastje zet. Kies je ervoor om hem op tafel te zetten, dan heb je wel iets meer lengte van de televisie af. Het blijft echter een echt aandachtspunt voor eventuele volgende versies van de Nintendo Classic Mini.

Alhoewel de kabel een stuk korter is dan die van de originele controller, is dat het enige wat door Nintendo is aangepast. De controller is volledig origineel, wat gamers nog maar eens laat zien dat het ontwerp al in 1985 geniaal was. De controller biedt gamers namelijk meer dan voldoende houvast om door de vele spellen heen te spelen. Een aantal critici klagen over het ontbreken van een resetknop op de controller om een ander spel te spelen, maar wij waarderen het origineel houden van de controller. Tevens is het een kleine moeite op te staan en op de resetknop van de Nintendo Classic Mini NES te drukken.