11.22.63

Met de combinatie tussen tijdreizen en de moord op JFK biedt11.22.63 een geslaagde mix tussen fictie en geschiedenis. Het tijdreizen wordt wijselijk simpel gehouden, maar sommigen plotlijnen komen net wat te gehaast over.

11.22.63 is nu te koop op Blu-ray en DVD.

De moord op John F. Kennedy is al jaren een populair onderwerp voor boeken, maar ook films en zelfs games. Bekende voorbeelden in deze laatste twee categorieën zijn respectievelijk Oliver Stone’s JFK en Call of Duty: Black Ops. Onder de (fictie)boeken doet 11.22.63 van Stephen King het goed en dit werk is nu door Netflix-concurrent Hulu omgezet in een miniserie.

Jake Epping (James Franco) is een docent in het rustige plaatsje Lisbon in Maine. Wanneer Al Templeton (Chris Cooper) hem op een tijdportaal in zijn diner wijst, raakt Jake betrokken bij een plan om de moord op JFK te voorkomen. Al is ervan overtuigd dat dit veel leed zal voorkomen, zoals de moord op Robert Kennedy en de Vietnamoorlog. Jake reist naar 1960 en dient te wachten tot 1962, wanneer de mogelijke moordenaar Lee Harvey Oswald (Daniel Webber) in Amerika arriveert. Hierna heeft hij een jaar de tijd om uit te zoeken of Oswald alleen werkt of steun krijgt. Een moeilijke missie die nog lastiger wordt wanneer Jake gevoelens krijgt voor Sadie Dunhill (Sarah Gadon).

11.22.63

11.22.63 is een vermakelijke serie waar duidelijk veel geld en zorg aan is besteed. Vooral de realisatie van de jaren ’60 is bewonderenswaardig; de economie, de gewoontes van mensen en de manier waarop zij communiceren komen allemaal erg authentiek over. Racisme en seksisme komen op een natuurlijke manier in het verhaal voor en zijn niet slechts aanwezig om een geforceerde boodschap over te brengen. Hoewel we James Franco (The Night Before, The Interview) de laatste jaren vooral in komedies tegenkomen is hij nog steeds in staat om een serieuze rol geloofwaardig te brengen. Toch is het vooral Sarah Gadon (Enemy) die veel indruk maakt, de manier waarop ze zich presenteert past perfect in de tijdsgeest.

Verhalen over tijdreizen bevatten altijd plotpunten die onlogisch zijn of niet kloppen en 11.22.63 is geen uitzondering. Toch stoort dit niet echt omdat het tijdreisaspect wijselijk simpel wordt gehouden. Men gebruikt tevens het idee dat het verleden niet veranderd wil worden en het Jake dus erg veel moeite kost om zelfs kleine dingen te wijzigen. Een interessant aspect waar meer mee gedaan had kunnen worden. Ook vliegen de drie jaar net iets te snel voorbij en komen sommige elementen gehaast over, er was ongetwijfeld materiaal genoeg om de serie langer en diepgaander te maken. Dit neemt gelukkig niet weg dat 11.22.63 een vermakelijke serie met een aantal interessante elementen is.