Doorgaan naar artikel
Pokémon Sun en Pokémon Moon
Aloys van Outersterp
Aloys van Outersterp
Voormalig hoofdredacteur
Profiel

Conclusie

Vooral vanwege de nieuwe Alola-regio bieden Sun en Moon geweldige Pokémon-ervaringen. Helaas hebben veel nieuwe toevoegingen de games nóg minder uitdagend gemaakt.

Pokémon bestaat 20 jaar en dat hebben we kunnen merken. Zo werden er verschillende evenementen georganiseerd en wist Pokémon GO de wereld over te nemen. Toch is het feest natuurlijk niet compleet zonder nieuwe 3DS-game en gelukkig kunnen we nu eindelijk aan de slag met de zevende generaties games: Pokémon Sun en Pokémon Moon.

De Pokémon-games zijn in 20 jaar tijd nauwelijks veranderd. X en Y brachten de serie iets dichterbij het 3D-tijdperk en deze lijn wordt hier voortgezet, waardoor Sun en Moon de meest innovatieve Pokémon-sequels ooit zijn. Allereerst valt op dat het ditmaal mogelijk is om je personage alle kanten op te bewegen. Een ogenschijnlijk kleine verandering die voor een totaal andere manier van spelen zorgt. Vooral in combinatie met het nieuwe Pokéride, waarbij het mogelijk is om bij verschillende Pokémon op de rug plaats te nemen, ontstaan er veel interessante mogelijkheden om de wereld te doorkruisen.

Pokémon Sun en Pokémon Moon

De nieuwe, op Hawaï gebaseerde, Alola-regio biedt veel variërende omgevingen; van jungles tot steden en van vulkanen tot stranden. De rekenkracht van de Nintendo 3DS wordt optimaal benut en laat de game er prachtig uitzien. Pokémon Sun en Pokémon Moon bieden door deze immersieve beleving een groter gevoel voor avontuur dan ooit. Door een goede uitwerking en grote hoeveelheid details is Alola de eerste Pokémon-regio die natuurlijk overkomt en leeft. De manier waarop deze regio wordt doorkruist werkt ook net even anders. Zo is je doel niet langer het verzamelen van badges bij de lokale gyms; ditmaal moet er worden voldaan aan ‘Island trials’. In deze trials moet telkens een opdracht worden uitgevoerd, waarna een sterke Totem-Pokémon verslagen moet worden. Een aardige toevoeging die de games onderscheidt van vorige delen, al geven de trials minder voldoening dan het behalen van een badge. Ook bevatten Pokémon Sun en Pokémon Moon door deze opzet weinig langere gevechten tussen teams van meer dan vijf Pokémon, wat de game een beetje te simpel maakt.

Ook andere toevoegingen lijken vooral bedoelt om het spel makkelijker en toegankelijker te maken. Zo is er de nieuwe Rotom-dex; deze geeft niet alleen informatie over de verschillende Pokémon in Alola, maar laat ook een kaart met je doelstellingen zien. Ook wordt er tijdens een gevecht weergegeven welke aanval je het beste kan gebruiken, mits je deze Pokémon al eens eerder bent tegengekomen. Het lijken goede toevoegingen om beginnende spelers op weg te helpen, maar het is jammer dat deze functies niet zijn uit te schakelen. Zo vormt het eerste eiland van Alola een hele lange en saaie tutorial waarin je vooral op de A-knop moet drukken. Hierna komt het spel wel beter op gang en word het eigenlijk steeds beter. Toch zullen de doorgewinterde spelers de echte uitdaging uit toernooien en gevechten met vrienden moeten komen.