The Shallows

De strijd tussen Blake Lively en een witte haai zal niet de boeken in gaan als toonaangevende filmklassieker, maar met de amusementswaarde van The Shallows zit het helemaal goed.

The Shallows is nu te koop op Blu-ray en DVD.

De bekendste haaienfilm is natuurlijk Jaws van Steven Spielberg, vaak gezien als een van de beste films aller tijden. Er zijn weinig serieuze pogingen geweest om Jaws van zijn troon te stoten en recentelijk is men meer bezig met een meer komisch overdreven variant, zoals Sharknado of Mega Shark vs. Giant Octopus. The Shallows is eigenlijk geen van beiden, maar valt ergens in het midden.

Nancy (Blake Lively) trekt naar een afgelegen strand ter nagedachtenis aan haar recent overleden moeder. Toen zij van Nancy in verwachting was, heeft de moeder dit strand bezocht en het is ook nog eens een ideale plek om te surfen. Wat Nancy niet weet, is dat er zich een grote witte haai in het water bevindt. Na een eerste aanvaring met de gevaarlijke haai raakt Nancy gewond aan haar been. Ze weet naar een rots te ontsnappen, maar door de opkomende vloed is deze plek niet voor lang veilig.

The Shallows

Regisseur Jaume Collet-Serra (Non-Stop) doet precies wat je van hem verwacht; The Shallows neemt zichzelf niet te serieus en is hierdoor erg vermakelijk. Er wordt net genoeg drama toegevoegd om het verhaal interessant te maken, maar het wordt nooit langdradig of melodramatisch. Mede dankzij haar sterke opzet is het personage Nancy een van de meest geloofwaardige elementen. Toch draagt Blake Lively (The Age of Adaline) hier ook zeker aan bij; de actrice speelt haar beste hoofdrol tot nu toe. Ze brengt het grootste gedeelte alleen door, met slechts een zeemeeuw als gesprekspartner, maar weet de film goed te dragen.

Natuurlijk zijn er talloze ongeloofwaardige situaties, maar de spanningsopbouw doet je dit voor lief nemen. Ook zien de computereffecten van de haai er niet altijd even goed uit. Hij blijft grotendeels buiten beeld, maar de momenten waarop hij dan eindelijk in volle glorie te zien is zijn vooral hilarisch. Toch doen dit soort mindere elementen geen afbreuk aan de ervaring; The Shallows is gewoon 80 minuten topvermaak.