Super Mario Run
Jeffry van Geel
Jeffry van Geel
Eigenaar / PR / Sales / Community-manager

Super Mario Run is de eerste Mario-game voor mobiele telefoons ooit en weet de verwachtingen meer dan waar te maken. Alhoewel tien euro voor een game op een telefoon best veel is en 24 levels juist niet zeer veel is, is het spel mede dankzij Toad Race toch tot in het oneindige te spelen.

Een Mario-game op een mobiele telefoon; lange tijd leek dat absoluut onmogelijk. Maar vanaf vandaag ligt Super Mario Run digitaal in de App Store van Apple en kunnen liefhebbers, fans, nieuwkomers, maar vooral iedereen met een iPhone of iPad op hun mobiele apparaat aan de slag met de besnorde loodgieter.

Over het verhaal kunnen we kort zijn, Princess Peach is (voor de ontelbaarste keer) ontvoerd door Bowser en Mario mag aan de slag om haar te redden. Strijdend door zes werelden (24 levels) gaat Mario op pad om haar wederom uit de handen van het monster te krijgen. Gedurende de reis zal Mario overigens gezelschap krijgen van Toad en andere compagnons van hem.

In eerste instantie ziet de game er uit als een normale Mario-game. Dat is natuurlijk ook het gevoel dat het spel moet voortbrengen. Er is echter een groot en cruciaal verschil: Mario loopt in Super Mario Run vanzelf. Sterker nog, zelfs de vijanden die zich op de grond bevinden (en geen stekels hebben of op andere wijze pijn kunnen doen), worden gepasseerd zonder ook maar een enkele actie. Dit neemt niet weg dat de speler in actie moet komen om Mario heel aan het einde van het level te krijgen.

Als speler heb je vooral de opdracht om op het juiste moment te springen. Niet alleen om ravijnen te vermijden, maar vooral ook om muntjes te verzamelen, blokken kapot te springen en coole moves te maken voor extra punten. Hoe hoger de score, hoe hoger de ranking uiteindelijk zal zijn. Dat is dan ook één van de opdrachten die de speler krijgt. Zoveel mogelijk punten verzamelen om in de hubwereld het level zo vol mogelijk aan te kleden.

Super Mario Run

Alhoewel in Super Mario Run het spelen van de levels het belangrijkste gameplay-element is, is er nog meer. Je kunt bijvoorbeeld in de optie Toad Race tegen andere spelers racen. Dit kost je wel een ticket (die je op verschillende manieren kunt winnen), maar hier krijg je een hoop speelplezier voor terug. Vooral omdat je hierdoor altijd door kunt blijven spelen, ook als je de originele levels hebt uitgespeeld. Je racet in deze modus niet door de snelste tijd neer te zetten, maar door de tofste moves uit te halen en de meeste munten te verzamelen. Dit kan tegen spelers van over de hele wereld, maar bijvoorbeeld ook tegen medewerkers van Nintendo.

Het misschien enige echte minpunt is de prijs. Je betaalt namelijk niets om de game te downloaden, maar dan krijg je slechts drie levels. Voor het volledige spel, betaal je een tientje. Voor mobiele games een best wel hoog bedrag. Daar staat tegenover dat je dankzij de Toad Race bijna oneindig speelplezier krijgt.