A Hologram for the King

Tom Hanks stelt niet teleur als verkoper van hologramtechnologie, maar er wordt weinig nieuws gedaan met het bijzondere verhaal.

A Hologram for the King is nu te koop op DVD.

Normaal gesproken is er altijd wel veel aandacht voor een nieuwe Tom Hanks-film, maar A Hologram for the King kwam in 2016 stilletjes voorbij. De tweede samenwerking tussen Hanks en regisseur Tom Tykwer (Cloud Atlas) is gebaseerd op het gelijknamige boek van Dave Eggers.

Alan (Tom Hanks) heeft een niet al te succesvolle carriére als verkoper voor een groot bedrijf. In een laatste poging om iets voor zijn gezin te betekenen, trekt hij naar Saudie-Arabië om daar special communicatietechnieken aan een sultan te verkopen: holografische projecties die beschikbaar moeten worden in een stad die nog niet bestaat. Dit plan blijkt ingewikkelder dan verwacht, de sultan is namelijk totaal niet te bereiken. Tijdens zijn alsmaar langer wordende verblijf probeert Alan bekend te worden met de voor hem vreemde culturele gebruiken. Hij wordt hierin wegwijs gemaakt door zijn chauffeur Youssef (Alexander Black). Maar wanneer Alan in het ziekenhuis belandt, ontwikkelt hij een onverwachte band met de vrouwelijke arts Zahra (Sarita Choudhury).

A Hologram for the King

De gebruikte thema’s en de lichthartige toon voelen enigszins vergelijkbaar met het in 2011 verschenen Salmon Fishing in the Yemen. Ook in die film zorgde een opmerkelijke zakendeal voor een lichtkomische botsing tussen culturen. De combinatie van drama en humor is Tom Hanks uiteraard op het lijf geschreven. De acteur toont misschien niet het niveau dat we van hem gewend zijn, hij presteert alsnog beter dan menig collega in zijn schoenen zou doen. Vooral de conversaties tussen Alan en Youssef, waarin vele culturele verschillen op de hak worden genomen, zijn vermakelijk.

Helaas is het verhaal wat minder interessant. Zo is het belang van de deal die Hanks sluit niet echt overtuigend en verzuipt het geheel uiteindelijk in een grote verzameling subplots, waaronder een totaal ongeloofwaardig liefdesverhaaltje dat te veel aandacht opeist. De opening is energiek met een geslaagde versie van het bekende Talking Heads-nummer Once in a Lifetime, maar verder wordt er weinig gedaan met het bijzondere verhaal. Alles voelt net wat te bekend aan en de vlakken die iets vernieuwender zijn, zoals het personage Zahra, zijn niet geloofwaardig genoeg. Hologram for the King werkt wellicht beter als boek, de filmversie is niet helemaal overtuigend.