Démain tout commence
Emma van Bergeijk
Emma van Bergeijk

In je broek plassen van het lachen en traantjes wegpinken: Démain tout commence heeft het allemaal. Omar Sy is wederom briljant in deze tragikomedie over vaderschap, het gezin en opvoeden.

Démain tout commence is nu te koop op Blu-ray en DVD.

In Démain tout commence vertolkt Omar Sy (Intouchables) de rol van Samuel: een levensgenieter die een leven vol feestjes, seks en onbezorgdheid leidt aan de Zuid-Franse kust. Op een ochtend staat Kristin (Clémence Poésy) waarmee hij een jaar eerder het bed deelde, ineens op de stoep. Ze draagt een baby, zijn baby Gloria. Ze laat het kind bij Samuel achter en verdwijnt. Samuel wil er niks van weten en gaat haar halsoverkop achterna om Gloria weer terug te brengen. Eenmaal in Londen vindt hij Kristin niet meer terug en blijft hij achter met Gloria (Gloria Colston). Acht jaar later zijn Gloria en Samuel dol op elkaar en leiden een zorgeloos leven in Londen, maar dan verschijnt Kristin weer. En ze wil haar kind weer terug.

Démain tout commence is een Franse remake van de Mexicaanse film Instruction not included, die over het algemeen goed ontvangen werd. Logisch dat regisseur Hugo Gélin het recept hergebruikte, het werkt namelijk prima. Aan het begin kon het een flauwe, voorspelbare richting op gaan, maar dat gebeurde niet. Het scenario heeft precies de juiste dosis humor, drama en onverwachte keerpunten om je twee uur lang goed te vermaken. De zéven verschillende scenaristen, waaronder de regisseur, hebben een zichtbaar positief effect gehad.

Démain tout commence

Omar Sy bewees in Intouchables al dat de tragikomedie het perfecte genre voor hem is. Voor het recept van Démain tout commence was hij dan ook onmisbaar. Als koning van de komedie maakt hij je continu aan het lachen, maar met zijn sterke acteerspel als liefhebbende vader weet hij ook een traantje bij je weg te pinken. Omar Sy blijkt uitstekend te zijn in het drama-genre. Ook Gloria Colston en Clémence Poésy doen het goed: je waant je helemaal in hun lastige positie. Net wanneer het oppervlakkig dreigt te worden komt er een keerpunt dat de film dramatischer maakt.

Démain tout commence is een film die je twee uur even de tijd laat vergeten en heeft een aantal goede lessen over het gezin, vaderschap en verantwoordelijkheden. Maar daarnaast lach je je af en toe rot door de heerlijke komische acties van Omar Sy. Een aanrader!