Tales of Berseria

Tales of Berseria is een prima toevoeging aan de Tales of-serie en fans van het JRPG-genre zullen ervan houden. Het verhaal is zoals altijd goed uitgewerkt, maar duisterder dan je gewend bent van de serie. Grafisch gezien voelt Tales of Berseria wel wat verouderd aan, zeker wanneer je het vergelijkt met het recent uitgekomen Final Fantasy XV. Desalniettemin staat Tales of Berseria garant voor vele uren speelplezier.

Tales of Berseria is alweer het zestiende deel in de Tales of-serie. Dit deel speelt zich net zoals het vorige deel, Tales of Zestiria, af in het rijk Midgand, maar niet in dezelfde periode. Midgand is zeer omvangrijk en bestaat naast het vasteland ook uit verschillende eilanden. Behalve mensen, wonen er in Midgand ook nog de Malakim: spirituele wezens die magische krachten bezitten. Malakim zijn de voorlopers van de Seraphim, die een belangrijke rol spelen in Tales of Zestiria.

Midgand wordt geteisterd door Daemonblight; een ziekte die geïnfecteerden verandert in Deamons. De Exorcists, soldaten van de politieke en religieuze orde de Abbey, hebben als doel de wereld te beschermen tegen deze Deamons.

Het verhaal gaat over Velvet Crowe en in het begin zien we Velvet met haar jongere broertje Laphicet en haar zwager Artorius. Velvets oudere zus, Celica, is ten prooi gevallen aan de Daemonblight tijdens de Scarlet Night. Nu, een aantal jaar later, is er een nieuwe Scarlet Night op komst. Tijdens deze nacht verdwijnt Laphicet op onverklaarbare wijze. Velvet gaat op zoek naar hem en vindt hem samen met Artorius. Hij staat op het punt Laphicet te offeren als onderdeel van het Advent-ritueel. In een poging haar broer te redden, raakt Velvet deels geïnfecteerd. De Daemonblight heeft alleen de arm van Velvet getroffen, waardoor zij verandert in een zogenoemde Therion. Velvet wordt gevangen genomen en zit de jaren daarna op het eiland Titania. Het verhaal begint pas echt met haar ontsnapping en daar wordt duidelijk dat zij alleen nog maar bezig is met wraak voor de dood van Laphicet.

Tales of Berseria

Het verhaal speelt een heel belangrijke rol in Tales of Berseria en je kunt merken dat er veel tijd besteed is aan het bedenken hiervan. Het is een diepgaand en vaak ook emotioneel verhaal en het wordt ook nog op een mooie manier verteld. Hierdoor is het heel lastig om niet meegezogen te worden in de wereld van Berseria. Ook de diverse personages zijn goed uitgewerkt en hebben allemaal een eigen persoonlijkheid die erg geloofwaardig is. Je kunt niet anders dan zelf ook de haat van Velvet voelen.

Wanneer je tijdens het reizen door de wereld te dicht bij tegenstanders in de buurt komt, zal er een gevecht ontstaan. Deze gevechten zijn realtime en dus niet turn-based zoals bij veel spellen in dit genre. Het is de bedoeling om je tegenstanders te verslaan door middel van een reeks aanvallen en combo’s. Als je niet gewend bent aan het gevechtssysteem, ook wel Linear Motion Battle System genoemd, kan het allemaal wat chaotisch overkomen. De eerste paar gevechten voelen meer aan als Hack & Slash zoals je ook tegenkomt bij bijvoorbeeld God of War. Naarmate het spel vordert, komt er ook enige mate van strategie om de hoek kijken. Het gevechtssysteem heeft een vrij steile leercurve, maar wanneer je het eenmaal onder de knie hebt geeft het verslaan van je tegenstanders een zeer bevredigend gevoel.

De grootste verandering is de toevoeging van de Soul Gauge. Deze bepaalt hoe lang je keten van aanvallen kan duren. Wanneer je Soul Gauge vol is, kun je de Break Souls status activeren, waardoor het limiet op combo’s tijdelijk niet van toepassing is. Tegenstanders kunnen aanvallen makkelijker weerstaan wanneer je Soul Gauge leeg raakt.

Tales of Berseria is een JRPG en dat betekent dat het spel ook in het Japans is. Gelukkig krijg je in het begin een keuze voor de gesproken taal en behoort Engels ook tot de opties. De Engelse voice-acting is erg goed gedaan en komt geloofwaardig over. Het spel heeft gelukkig ook ondertiteling en dat is zeker handig wanneer je kiest voor Japans als gesproken taal.

Berseria ziet er net zo uit als zijn voorganger, maar Tales of Zestiria is een spel van twee jaar geleden. Het lijkt erop dat Bandai Namco dezelfde engine heeft gebruikt en hier en daar wat aanpassingen heeft gedaan. Nu is het voor een spel dat het vooral moet hebben van het verhaal en de personages niet heel erg, maar een grafische update had het spel nog beter kunnen maken.

Tales of Berseria

Tales of Berseria is een prachtig en omvangrijk spel. Het verhaal is meeslepend en blijft boeiend tot het einde. Ook zijn de diverse personages goed uitgewerkt. De gevechten zijn uitdagend en de aanpassingen aan het gevechtssysteem zorgen ervoor dat het allemaal net iets soepeler verloopt. De wereld van Midgand is betoverend, maar had het anno 2017 toch niet wat mooier kunnen zijn? Desondanks is Tales of Berseria een absolute aanrader voor fans van de serie en het JRPG-genre in het algemeen.