Kingdom Hearts HD 2.8 Final Chapter Prologue
Britt Luttik
Britt Luttik

Kingdom Hearts HD 2.8 Final Chapter Prologue is zeker de moeite waard voor fans, dankzij geweldig nieuw content en een naadloze aansluiting op het verhaal. Jammer genoeg bevat het vernieuwende deel maar vier uur speelplezier. Ook is het spel alleen weggelegd voor diegene die bekend zijn met het verhaal van de serie.

Kingdom Hearts HD 2.8 Final Chapter Prologue is wellicht een ongewone keuze voor een titel, maar het geeft aan wat we kunnen verwachten. Het is de voorbereiding op Kingdom Hearts 3, die in 2013 werd aangekondigd. Voor de Kingdom Hearts-fans is dit zeker een leuke voorbereiding. Diegene die minder bekend met de serie zijn kunnen dit deel beter laten liggen, omdat het meer verwarring oplevert dan dat het iets toevoegt. Kingdom Hearts 2.8 bestaat uit drie onderdelen: een remaster van Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance, 0.2: A Fragmentary Passage en Kingdom Hearts X Back Cover.

Het leukste deel van het spel is 0.2: A Fragmentary Passage. Hierin speel je als Aqua, na de gebeurtenissen van Kingdom Hearts: Birth by Sleep. Om een vriend te redden heeft Aqua haarzelf opgeofferd en zit daardoor vast in de Realm of Darkness. A Fragmentary Passage sluit mooi aan als voorbereiding op Kingdom Hearts 3. Vragen die bij Birth by Sleep opgeroepen werden, worden grotendeels beantwoord. Vooral de laatste scène na de aftiteling is de moeite waard. De omgeving is onder andere gebaseerd op de verhalen over Assepoester en Sneeuwwitje. Aqua spelen is geweldig dankzij een sterke combinatie van magie en melee, het leukste zijn de bossbattles omdat Aqua’s kracht daar goed tot zijn recht komt. Voor het eerst in de Kingdom Hearts-serie wordt er gebruikgemaakt van Unreal Engine 4. Dat is prachtig om te zien in de gameplay, al werkt het nog niet vlekkeloos. Hier en daar merk je af en toe een kleine hapering. A Fragmentary Passage biedt ongeveer genoeg vermaak voor 2-4 uur, wat toch wel aan de korte kant is.

Kingdom Hearts HD 2.8

Kingdom Hearts 2.8 bevat ook een film, dat is Kingdom Hearts X Back Cover. Het is vooral een compilatie van scènes, gedeeltelijk uit de mobiele- en browsergame Kingdom Hearts Unchained X. Hierin wordt het verhaal verteld over waar ooit de Kingdom Hearts-mythe startte. De film is mooi geanimeerd en het verhaal past goed bij het thema van Kingdom Hearts. Thema’s als vriendschap, verraad en het verschil tussen goed en slecht worden subtiel aangeraakt, maar laten een diepe indruk achter. De Disney-karakters en omgevingen ontbreken, maar toch past deze film goed bij het beeld van Kingdom Hearts.

Kingdom Hearts HD 2.8

Als laatste bevat Kingdom Hearts 2.8 ook de geremasterde versie van Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance. Dream Drop Distance is het vervolg op Kingdom Hearts Re:coded, waarin hoofdpersonen Sora en Riku zich voorbereiden op hun Mark of Mastery examen. Daarvoor reizen ze naar werelden die ‘in slaap gevallen’ zijn en worden belaagd door Dream Eaters, Square Enix’ eigen gecreëerde Pokémon. Een leuk onderdeel is dat Dream Eaters ook aan je zijde kunnen meevechten. Dream Drop Distance is leuk, maar wel een twijfelachtige port. Waar het juist zo succesvol was op de 3DS, valt het tegen op de PS4. De omgeving waarin je speelt voelt hol en leeg. De manier waarop de functies van het touchscreen omgezet zijn naar het touchpad van de PS4, bijvoorbeeld Dreameaters aaien, is leuk maar overbodig voor de gameplay. Jammer dat voor deze port geen gebruik is gemaakt van Unreal Engine 4, dat was zeker een upgrade geweest.

Kingdom Hearts HD 2.8

Kingdom Hearts HD 2.8 is voor de fans zeker een aanrader dankzij geweldige nieuwe content. Dankzij deze toevoeging kunnen we niet wachten op Kingdom Hearts 3, want dit belooft heel veel goeds. Ook de toevoeging van een animatiefilm is erg leuk voor het verhaal. Jammer genoeg is de nieuwe content maar net genoeg voor ongeveer vier uur gameplay. Dream Drop Distance is leuk als je het nog niet gespeeld hebt, maar de port naar PS4 valt toch wel tegen. Daardoor is een prijs van €54.99 aan de hoge kant voor wat je ervoor krijgt. Voor een fan blijft de prijs het waard, maar instappers kunnen beter dit deel overslaan.