Nacon Revolution Pro Controller

De Nacon Revolution Pro ligt lekker in de hand en biedt doorgewinterde gamers erg veel mogelijkheden. Het is vooral jammer dat hij niet kan worden gebruikt om je console aan te zetten, waardoor het nodig blijft om een standaard controller binnen handbereik te houden.

E-sports maakt de laatste jaren een gigantische groei door, overal ter wereld worden grote toernooien georganiseerd die veel kijkers trekken. Waar kinderen vroeger droomden van een carriere als piloot of voetballer, lijken ze nu liever professioneel gamer te worden. Maar dit lukt natuurlijk niet zonder de juiste uitrusting. Daarom is er de Nacon Revolution Pro Controller, speciaal voor E-sports.

Na het uitpakken valt direct op hoe prettig de Nacon Revolution Pro Controller in de hand ligt. De kunststof behuizing voelt duurzaam en de vorm valt een beetje tussen de standaard controllers van de PlayStation en Xbox in. Ook is er de mogelijkheid om het gewicht van de controller aan te passen, zodat je hem helemaal naar wens kunt maken. De schouderknoppen zijn in een hoek van 45 graden geplaatst waardoor je vingers hier makkelijk op kunnen rusten. De plaatsing van de joysticks is vergelijkbaar met wat we van de Xbox-controller gewend zijn; de linker stick is hoger geplaatst dan de rechter. Of dit bevalt, zal vooral afhankelijk zijn van persoonlijke voorkeur. Alleen de bovenste schouderknoppen bevielen ons niet echt. Deze voelen wat goedkoop aan en maken, vergelijkbaar met Xbox-controllers, nogal een hard klik-geluid.

De Revolution Pro is niet slechts een dom apparaat, maar heeft een eigen chip aan boord. Hierdoor kan de controller, na het aansluiten op een computer, volledig geconfigureerd worden. Zo kunnen knoppen andere mogelijkheden krijgen, kan de gevoeligheid van de sticks en schouderknoppen worden ingesteld en kunnen er functies aan vier extra knoppen worden toegewezen. Al deze gegevens kunnen onder vier profielen worden opgeslagen, waardoor er tijdens het gamen makkelijk kan worden gewisseld. Dat er voor deze instellingen een computer nodig is kan als nadelig worden gezien, maar het zorgt er wel voor dat er een duidelijk en gebruiksvriendelijk menu beschikbaar is. Ook is de van kleur veranderende ring een erg mooi detail. Eigenlijk is het enige echt grote nadeel dat de controller niet kan worden gebruikt om de PlayStation 4 aan te zetten, hierdoor zal het altijd nodig blijven om ook een standaard controller binnen handbereik te houden. Ook is de controller niet draadloos te gebruiken, maar hierdoor heb je ook totaal geen last van input-lag.

De Nacon Revolution is in de markt gezet als E-sports-controller en dit lijkt ons een goede benaming. Voor de gemiddelde speler zal een adviesprijs van €109,99 erg veel zijn voor de extra functies, maar voor de doorgewinterde gamers bieden de extra knoppen en instellingen veel mogelijkheden. Zo zijn er genoeg games waarbij je je vingers op beide pookjes wil laten, maar toch je duimen nodig hebt om andere knoppen te bedienen. Denk hierbij aan shooters, waarbij je je wapen wilt herladen of wisselen maar ook om je heen moet blijven kijken. Een absolute aanrader voor de professionele gamer (in spe).