Halo Wars 2

Halo Wars 2 maakt de teleurstelling van het eerste deel meer dan goed. De prachtige filmachtige cutscenes weten de enigszins saaie campagne-modus toch aantrekkelijk te maken. Het nieuwe Blitz is de ware kracht en de grootste reden waardoor Halo Wars 2 nog lange tijd speelbaar is.

Halo Wars 2 is een RTS-game en het meest recente deel in de Halo Wars-serie. Het is ontwikkeld door 343 Industries, ook verantwoordelijk voor Halo 5: Guardians, en Creative Assembly. Het vorige deel werd niet door iedereen even goed ontvangen en mede daardoor moest ontwikkelaar Ensemble Studios de deuren sluiten. Zijn 343 Industries en Creative Assembly erin geslaagd om een game neer te zetten die het vorige deel doet vergeten?

Het jaar is 2559. Na de gebeurtenissen uit de eerste Halo Wars is de Spirit of Fire, het ruimteschip van de UNSC, op een onbekende plek terechtgekomen die op geen enkele kaart terug te vinden is. Het verhaal begint met het ontwaken van kapitein James Cutter, professor Anders en de rest van de bemanning van de Spirt of Fire na een cryoslaap van 28 jaar. Kort daarna ontvangen ze een signaal van de planeet waarboven ze zich bevinden. Omdat het signaal niet te ontcijferen is, besluit kapitein James Cutter om een verkenningsteam te sturen.

Het team komt terecht op een oude UNSC-basis genaamd de Ark. Al snel blijkt dat de UNSC geen strijd meer voert met de Covenant, maar met de Banished. Deze nieuwe groep is een afsplitsing van de Covenant en wordt geleid door de Brute Atriox. Het is aan kapitein James Cutter en zijn team om korte metten te maken met deze nieuwe vijand.

Halo Wars 2

Halo Wars 2 bevat net als het vorige deel een campagne-modus die alleen of co-op te spelen is. Het verhaal hierin is misschien niet het meest originele dat je ooit bent tegengekomen, want het wijkt in essentie niet heel veel af van het eerste deel. Echter is de manier waarop het verteld wordt wel erg sterk. Dat is voor het grootste deel te danken aan de prachtige cutscenes die verwerkt zijn in het spel. Op sommige momenten vergeet je zelfs dat het om een game gaat en heb je het idee dat je naar een film zit te kijken.

Maar Halo Wars 2 is natuurlijk geen film en het draait vooral om gameplay. Helaas zijn de missies in de campagne-modus niet heel erg uitdagend; de hoeveelheid strategie die erbij komt kijken is vrij beperkt en dat is jammer wanneer het gaat om een RTS-game. Zeker wanneer je niet kiest voor de hoogste moeilijkheidsgraad, kun je de missie vaak wel voltooien door zo snel mogelijk een groot leger te bouwen en deze op de vijand af te sturen. In totaal zijn er twaalf verschillende missies waarvoor je gemiddeld vijf uur nodig hebt om deze te voltooien.

Halo Wars 2

Maar zorgt de eenvoudige campagne-modus ervoor dat het niet leuk is om te spelen? Daar kunnen we heel kort over zijn: nee. Naast het feit dat de eerdergenoemde cutscenes prachtig zijn, is ook de besturing erg goed. Het is niet voor niets dat er weinig echt goede RTS-games voor de consoles te vinden zijn, want het meest praktisch hiervoor is toch een muis en toetsenbord. Toch zijn de ontwikkelaars erin geslaagd om het spel speelbaar te maken met een controller. Of het nu gaat om het selecteren van manschappen, bewegen over de kaart of het gebruiken van speciale vaardigheden, het is allemaal vrij eenvoudig en intuïtief. Het enige nadeel is dat de instelmogelijkheden bij Halo Wars 2 beperkter zijn dan bij andere RTS-games. Dit kan overigens ook als een voordeel worden gezien, omdat het spel hierdoor toegankelijker is.

Naast de campagne-modus zijn er natuurlijk ook verschillende multiplayer-mogelijkheden: Domination, Strongholds en Deathmatch. Je hebt de mogelijkheid om deze online of lokaal tegen de computer te spelen. Het zijn allemaal vrij standaard spelvormen die je ook tegenkomt in vergelijkbare spellen.

De echte vernieuwing en de reden waarom je Halo Wars 2 waarschijnlijk voor langere tijd blijft spelen is Blitz. Deze nieuwe spelvorm is erop gericht om veel sneller meerdere potjes te kunnen spelen. Alle elementen die voor vertraging zorgen, zoals het opbouwen van een basis, zijn eruit gehaald of vervangen door kaarten. Blitz speelt zich af op een relatief kleine map en de bedoeling is om meer locaties bezet te houden dan de tegenstander. Wanneer dat het geval is, begin je met het scoren van punten en bij een bepaald aantal heb je gewonnen.

Het opbouwen van troepen doe je door middel van het spelen van kaarten. Je hebt 4 verschillende kaarten tot je beschikking en bij het spelen van een kaart wordt deze vervangen door een willekeurige andere kaart uit de stapel. Ook zitten er kaarten in het spel waarmee je bepaalde handelingen kunt uitvoeren, zoals het verplaatsen van troepen of het herstellen van getroffen eenheden. Het enige nadeel van Blitz is dat de voorraad kaarten natuurlijk niet onbeperkt is en deze moeten wel aangevuld worden. Blitz Packs kun je verdienen met het spelen van de campagne of via de verschillende multiplayer-opties. Daarnaast is er ook nog de mogelijkheid om Blitz Packs te kopen voor 3 euro per stuk. Dit zou er natuurlijk voor kunnen zorgen dat iemand die veel geld in het spel stopt ook meer kans heeft om te winnen. Of dit daadwerkelijk ook zo is, blijft even afwachten.

Halo Wars 2

Halo Wars 2 maakt de teleurstelling van het eerste spel meer dan goed. Ook al is de campagne-modus dan misschien een beetje aan de simpele kant, de prachtige cutscenes maken het meer dan goed. De ontwikkelaars hebben veel zorg besteed aan de besturing van deze RTS-game met behulp van een controller en dat is erg goed gelukt. Of het nu gaat om het verplaatsen van troepen of het navigeren op de kaart, het zit allemaal erg goed in elkaar. De nieuwe en verfrissende spelvorm Blitz gaat ervoor zorgen dat je nog lang kunt genieten van Halo Wars 2. Blitz lost een probleem op waar veel RTS-spellen last van hebben; namelijk dat het bijna niet te doen is om snel een potje te spelen.