Horizon: Zero Dawn
Jeffry van Geel
Jeffry van Geel
Eigenaar / PR / Sales / Community-manager

Horizon: Zero Dawn is de nieuwe titel van Guerilla Games, de makers van Killzone. Dat ook een ander genre van deze studio een pareltje kan zijn bewijst deze titel. Een meeslepend verhaal, prachtige graphics en intense gameplay maken dit een must-have voor iedere PlayStation 4-bezitter.

Nog anderhalve week te gaan voor Horizon: Zero Dawn in de winkels ligt, maar wij zijn er al uitgebreid mee aan de slag geweest. Maakt deze titel van Nederlandse bodem ook echt de verwachtingen waar, of valt het uiteindelijk toch allemaal een beetje tegen?

In Horizon: Zero Dawn speel je in een post-apocalyptische wereld, waarvan we de oorsprong vanwege spoilers niet zullen verraden. In de wereld leven een soort van primitievelingen in nederzettingen, maar zijn er ook paria’s die verstoten zijn van de dorpen. Je speelt in het spel het verhaal van Aloy, die als moederloos kindje terechtkomt bij Rost. Rost is een paria die Aloy aangeboden krijgt door de Nora. Wanneer Aloy ontdekt dat ze alleen het verhaal van haar moeder kan achterhalen door contact te maken met de Nora, zit er niets anders op dan deel te nemen aan een speciale beproeving. Wanneer ze hieraan deelneemt, komt ze al snel tot de ontdekking dat er veel meer is dan dat ze durft te vermoeden. En dit is pas het begin van een zeer intens verhaal.

Horizon: Zero Dawn

Wanneer je de poorten van de wereld van de Nora verlaat, ontdek je de enorme wereld om je heen. Alhowel Horizon: Zero Dawn voor ons gevoel geen echte open wereld-game is, is er wel een enorme vrijheid. Op je pad kom je meer dan eens mogelijkheden tegen om zijmissies te doen. Tevens krijg je de kans om onderweg naar een nieuwe missie zelf je pad te bepalen. Afwijken van het pad is iets wat wij overigens zeker aanraden. Onderweg vind je meer dan eens medicijnen en andere middelen om bijvoorbeeld je wapens mee te maken of versterken.

Uniek aan de game is dat je niet alleen speelt in een primitieve setting speelt als het aankomt op mensen, maar dat de wereld ook bevolkt is door enorme metalen beesten. De beesten zijn precies dat wat Horizon: Zero Dawn uniek maakt. Langzaam maar zeker leer je meer en meer over de wezens en krijg je zelfs de kans ze te beïnvloeden. In sommige gevallen kun je ze zelfs berijden.

In het begin van Horizon: Zero Dawn heeft Aloy alleen de beschikking over een speer en een boog. Naarmate het spel vordert, zullen hier verschillende wapens aan worden toegevoegd. Afhankelijk van het wapen dat je kiest en de vijand die je tegenkomt, is een andere benadering nodig. Een speer is natuurlijk altijd handig voor close-combat, wat bij mensen en kleine beesten vaak een goede optie is. Grotere beesten kunnen echter beter op afstand aangepakt worden.

Omdat Aloy over een Focus (een apparaat om vijanden onder andere mee te scannen) beschikt, kan ze de zwakke plekken zien. Hierdoor kan ze soms zonder enige moeite een vijand op grote afstand uitschakelen.Dit kan door bijvoorbeeld op een Strider (soort van paard) te gaan zitten en hiermee de andere beesten aan te vallen, wat zeer goed werkt.

Horizon: Zero Dawn

Grafisch is Horizon: Zero Dawn een pareltje. We hebben de game bij Guerilla Games ook op de PlayStation 4 Pro kunnen spelen, waarop het spel er natuurlijk nog net een beetje mooier uitziet. Dat neemt niet weg dat het spel er ook in 1080p zeer goed uitziet. Wat wel negatief opvalt, is dat de bewegingen van de monden niet altijd even soepel lopen tijdens het spelen. Alhoewel het zeker niet altijd het geval is, kan dat naar verloop van tijd gaan storen.