review
De Zevende Hemel

Conclusie
De acteurs zijn niet altijd even goed en de sterke selectie Nederlandse hits wordt met wisselend niveau gebracht. Toch is het idee van een Nederlandse musicalfilm zeker voor herhaling vatbaar.De Zevende Hemel is nu te koop op Blu-ray en DVD.
Hoewel Nederland een grote theater-industrie kent die vele musicals produceert, is er nog nooit een grote Nederlandse filmmusical geweest. Regisseur Job Gosschalk heeft daar nu verandering in gebracht met De Zevende Hemel.
Maria (Henriëtte Tol) runt samen met haar man Max (Huub Stapel) het succesvolle Italiaanse restaurant De Zevende Hemel. Het leven lijkt haar toe te lachen, maar dan blijkt ze opeens ongeneeslijk ziek. Haar laatste wens is om alle kinderen en hun partners nog een keer bij elkaar te brengen, maar oude meningsverschillen staan een reünie in de weg. Kunnen Paul (Thomas Acda), Silke (Tjitske Reidinga), Matthijs (Jan Kooijman), Julia (Noortje Herlaar), Eva (Halina Reijn) en Bart (Ruben van der Meer) hun ruzies op tijd bijleggen?
Muziek is natuurlijk een essentieel onderdeel van een musical. De Zevende Hemel heeft wat dat betreft geluk uit een grote vijver met Nederlandse hits te kunnen vissen. Hierbij is een goede balans tussen oude en nieuwere nummers gevonden, waardoor kijkers van alle leeftijden wel een favoriet kunnen ontdekken. Wel laten een aantal vertolkingen wat te wensen over, zowel door de vormgeving als de zang. Zo is Thomas Acda (Fake) tijdens het zingen van Ik Leef Niet Meer Voor Jou bezig met het opruimen van een terras, waardoor de felheid in het nummer niet weet over te komen. Maar vooral Huub Stapels (De Zwarte Tulp) versie van de Frank Boeijen-klassieker Zeg Me Dat Het Niet Zo Is is erg slecht. Stapel is zeker een prima acteur, maar het lukt hem niet om de benodigde emotie in zijn stem te leggen.
We kunnen Nederlandse films vaak op een wat theatrale stijl betrappen. Gelukkig passen het weinig subtiele acteerwerk en de wat houterige dialogen goed bij het idee van een musical. Het wisselende niveau van de cast stoort hierdoor niet echt. Wel is duidelijk wie van nature de zangers en wie de acteurs zijn; eigenlijk weet alleen Noortje Herlaar op beide vlakken een voldoende te scoren. Na haar eerdere prestatie in Knielen op een Bed Violen kunnen we de Mary Poppins-actrice (en vriendin van filmheld Barry Atsma) inmiddels veel lof toezingen. Het idee van een Nederlandse musicalfilm is zeker voor herhaling vatbaar.